Onder de naam MSN Music introduceert Microsoft vandaag een eigen virtuele muziekhandel op Internet. Het gaat om een publieke test van de nieuwe dienst, die mensen de weg moet wijzen naar nieuwe liedjes en de uitvoerende artiesten.
De muziek zelf zal alleen via de website van Microsoft te horen zijn, de onderneming biedt geen mogelijkheden om de muziekbestanden op de eigen PC binnen te halen. Door zo te werken omzeilt men lastige vragen om betaling van royalties. Deze strubbelingen betekende de nekslag voor web-exploitanten zoals Napster en de vele klonen daarvan. Een ander voordeel is, dat Microsoft geen moeizame onderhandelingen hoeft te voeren met platenmaatschappijen. De firma kan volstaan met de eenvoudige afspraken die ook worden gemaakt met bijvoorbeeld radiostations. De platenmaatschappijen zijn vaak heel blij met het feit dat een radiozender bepaalde artiesten de ether in wil sturen. Dit is een verkoopbevorderende actie, zo oordelen de meeste platenbazen. (rak)
Lees dit PRO artikel gratis
Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:
Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
Blijf up-to-date over de laatste onwikkelingen in en rond tech