Android-toestellen minder robuust dan iPhone

Volgens marketingdirecteur Tim Deluca-Smith van WDS is dit geen teken dat er iets mis is met het Android-platform op zich. Hij ziet het veeleer als uiting van de dynamiek rond Android, die tot een ruim aanbod van duurdere en minder dure toestellen heeft geleid.
Geen echte uitschieters bij Androids hardwareproblemen
Die analyse wordt ondersteund door het gegeven dat er weinig uitschieters zitten onder de problemen waar Android-eigenaren mee kampen. iPhone-eigenaren klagen bijvoorbeeld twee maal zo vaak over luidsprekerproblemen als de één na slechtste op dit vlak, en vier maal zo vaak als Blackberry-eigenaren. De Blackberry scoort dan weer uitzonderlijk slecht op toetsen, terwijl bezitters van een Windows Phone 7-smartphone relatief vaak problemen met hun scherm rapporteren. Dergelijke uitschieters vertoont Android niet, simpelweg omdat er meer leveranciers bij de productie van Android-smartphones zijn betrokken, aldus WDS.
WDS heeft de cijfers verzameld om te onderzoeken hoe telecomaanbieders beïnvloed worden door de opkomst van Android. Het komt op basis van de frequentie van hardwareproblemen tot de schatting dat telecombedrijven jaarlijks 2 miljard dollar kwijt zijn aan wegens hardwareproblemen geretourneerde Android-toestellen. Voor de andere platforms heeft WDS niet zo'n schatting gemaakt.
De hoogte van het bedrag geeft wel aan dat telecombedrijven er goed aan doen extra maatregelen te nemen om het retourpercentage drukken, stelt WDS. Dat kan deels door toestellen die men in de portefeuille opneemt vooraf beter te testen, deels door de helpdesk van grondiger informatie te voorzien over de verschillende toestellen en deels door de klanten beter voor te lichten, stelt WDS. Zijn rapport Controlling the Android is na registratie gratis te downloaden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee