Groei omzet internetwinkels neemt af
Volgens Wijnand Jongen, directeur van de brancheorganisatie, is de lagere groei geen reden tot zorg. "Er is sprake van een normale curve. Je kunt niet altijd maar harder blijven groeien.''
Het is voor het eerst dat de omzettoename van de webwinkels onder de 20 procent is uitgekomen. Dit jaar zal de groei verder afnemen, zo is de verwachting, naar 15 procent en tot een totaalbedrag van 7,3 miljard euro.
Webwinkels moeten het qua groei steeds meer hebben van shoppers die al op internet actief zijn. Het aantal 'nieuwkomers' neemt af. Vorig jaar deden ongeveer 700.000 mensen voor het eerst een internetaankoop tegen 980.000 in 2008. In totaal zijn er 8,65 miljoen Nederlanders die inmiddels een internetaankoop hebben gedaan.
Gemiddeld plaatsten internetshoppers ruim zes bestellingen. Per persoon gaven zij op internet 737 euro uit. Aan reizen werd het meest besteed. Dit segment maakt een derde van de totale omzet uit. Andere belangrijke categorieën zijn telecomproducten en -diensten (11 procent) en verzekeringen (9 procent).
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee