Matsushita ziet brood in Europese GSM-markt
In het nog tot eind maart doorlopende boekjaar 2000/2001 zal Matsushita twaalf miljoen telefoons buiten Japan verkopen. Dat zegt Yoshihisa Tatsumi, algemeen directeur voor internationale marketing. Door in Europa met goedkopere modellen onder de merknaam Panasonic te komen, denkt Matsushita de momenteel verlieslijdende activiteit winstgevend te kunnen maken. Tatsumi benadrukt dat Matsushita vooral aan zijn naamsbekendheid zal moeten werken in een markt waar het Finse Nokia de toon zet. Onder 'goedkoper' verstaat Matsushita telefoons die 10 tot 15 procent minder kosten dan de voordeligste toestellen die het bedrijf nu in Europa verkoopt. De Japanners produceren de toestellen voor de Europese markt in een Britse fabriek met een capaciteit van tien miljoen stuks per jaar. Op de wereldmarkt heeft het bedrijf nu een marktaandeel van vijf procent. Dat zou de komende drie jaar moeten verdubbelen. In Japan is Matsushita toeleverancier van telecomgigant NTT Docomo, die veel succes oogst met zijn dienst i-Mode voor mobiel Internet. Dit voorjaar introduceert NTT Docomo de derde generatie mobiele telefonie, met snelle Internet-toegang, al in eigen land. In Europa is het pas over twee tot drie jaar zo ver. In afwachting daarvan wil Matsushita in Europa de omzet opstuwen met GPRS-toestellen. Die werken op bestaande GSM-netwerken en bieden ook al een vele malen snellere toegang tot Internet dan de bestaande Wap-telefoons. (gke)