Overslaan en naar de inhoud gaan

Valley View

De angst is toegeslagen in Silicon Valley. Eindelijk trekken de bestedingen aan automatisering weer aan, maar er zijn hele sectoren die er niets van merken. De omzet van PeopleSoft bijvoorbeeld bleef het afgelopen kwartaal fors achter bij de verwachtingen. Dat bedrijf wijst meteen boos naar het vijandige overnamebod van Oracle, waardoor klanten liever afwachten met het plaatsen van hun nieuwe orders.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

PeopleSoft zou een punt hebben als er niet veel meer bedrijven zouden zijn die dezelfde symptomen vertonen. Want ook Siebel Systems profiteert maar niet van de aantrekkende markt, net als Sun Microsystems. En dat is dus schrikken geblazen. Want de afgelopen drie jaar heeft iedereen zich hier in de Valley staande gehouden met de gedachte dat de afname van IT-bestedingen een tijdelijke dip zou vormen. Dipjes zijn doodgewoon in de economie, en zelfs wenselijk als natuurlijk reinigingsproces na de enorme piek van 1999 en 2000. Toen hebben bedrijven te veel in automatisering geïnvesteerd, en die plas aan overbodige hard- en software moest eerst worden opgedweild. En toen kwamen daar de aanslagen van 11 september overheen, en de schandalen met Enron en Worldcom. Daarom duurde het allemaal wat langer dan verwacht, maar het zou echt allemaal goed komen. Maar die optimisten hebben er nooit bij stilgestaan dat in de afgelopen drie jaar de markt is veranderd. Niet alleen zijn bedrijven voorzichtiger bij het kiezen van nieuwe automatiseringsprojecten, investeringen vinden ook vooral plaats in kleinschalige projecten die zich in korte tijd terugverdienen. Het beste bewijs van die trend is wel de opkomst van de zuivere ASP’s, bedrijven die software via internet te huur aanbieden. En dan niet de halfslachtige ASP’s die in de jaren van de hype furore maakten door te beloven dat zij bestaande software via het web beschikbaar zouden stellen. Een zuivere ASP heeft zijn software specifiek ontworpen voor gebruik over internet, zoals Salesforce.com en NetSuite. Of Google, Yahoo! en eBay, om een paar voorbeelden te noemen van ASP’s waar we allemaal dagelijks mee werken (maar die we ten onrechte zelden als een ASP aanmerken). Als het niet zo lekker gaat met de omzet van Siebel of PeopleSoft terwijl de nieuwe ASP’s uitstekend draaien, is een verband snel gelegd. Zeker als we daar het feit bijnemen dat bedrijven op zoek zijn naar investeringen met lage kosten en die zich in een korte tijd terugverdienen. Bij Salesforce.com weet je dat je voor een vast maandelijks bedrag klaar bent, zonder verrassingen. Wie zich echter aan een implementatie van bedrijfssoftware waagt, weet op voorhand al dat zowel het budget als de deadlines overschreden zullen worden. Wat dat betreft lijkt 2004 het jaar van de waarheid te worden. Niet alleen de waarheid rond de vraag of bedrijven nu echt meer gaan uitgeven aan IT, maar ook welke projecten, markten en leveranciers zij tegenwoordig nog de moeite waard vinden, en wie maar beter al kan beginnen met het voorbereiden van de opheffingsuitverkoop. Reacties en aanvullingen naar tom@tsanders.com.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in