Overslaan en naar de inhoud gaan

Thema Mobility: Als we zo doorgaan, komen we letterlijk vast te staan

‘Er komt een nieuwe generatie managers aan voor wie het vanzelfsprekend is mensen via MSN en e-mail aan te sturen’Ed Magnée is een tevreden man. In de afgelopen vier jaar is het platform voor bevordering van breedbandtoepassingen succesvol geweest en hebben de initiatiefnemers en ambassadeurs van het platform op succesvolle wijze vraag en aanbod op het gebied van breedband bij elkaar weten te brengen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Toch onderkent Magnée dat er nog veel werk te doen is voordat de mogelijkheden van breedband in Nederland optimaal worden benut. Magnée: “We hebben de afgelopen jaren in verschillende sectoren projecten gestart en veel daarvan zijn succesvol geweest. Op het gebied van zorg en retail bijvoorbeeld ben ik trots op wat we bereikt hebben. Kijken we naar onderwijs, en dan met name het primaire onderwijs, dan hebben we niet alles gerealiseerd wat we zouden hebben kunnen doen, om verschillende redenen.”Op het gebied van mobiele toepassingen van breedband heeft NederlandBreedbandLand diverse succesvolle projecten achter de rug. De programmalijn mobiliteit was vooral gericht op de maingates, zoals de Rotterdamse haven en Schiphol. Daarnaast heeft Nederland BreedbandLand zich ook beziggehouden met het project De nomadische werker, waarbinnen onder andere de begrippen ‘smart offices’ en de ‘connected car’ zijn ontwikkeld.Rotterdamse havenHet project in de Rotterdamse haven is volgens Magnée een uitstekend voorbeeld van hoe Nederland BreedbandLand erin is geslaagd verschillende partijen op het gebied van vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Magnée: “Een aantal jaren geleden werd duidelijk dat er in de haven van Rotterdam behoefte was aan een mobiel breedbandnet. Glasvezel is daar niet nuttig. Het bleek nog niet eenvoudig voor de verschillende ondernemers in het havengebied om aan tafel te geraken met aanbieders die hun probleem konden oplossen. Nederland BreedbandLand heeft het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) geholpen met het benoemen en formuleren van de juiste vragen en het vervolgens in contact gebracht met leveranciers. Inmiddels heeft het HbR een aantal initiatieven genomen waardoor in ieder geval KPN en Vodafone middels HSDPA [High-Speed Downlink Packet Access] hun capaciteit en dekking in het havengebied zodanig hebben opgeschroefd dat er nu sprake is van adequate mobiele breedbandmogelijkheden voor de ondernemers in het havengebied. Het HbR wacht nu de verdere ontwikkelingen af ten aanzien van de veiling van nieuwe frequenties later dit jaar om te zien of er nieuwe initiatieven mogelijk en wenselijk zijn. Het HbR zal niet zelf een draadloos netwerk aanleggen, maar dit altijd aan marktpartijen overlaten.”Virtuele avondkusDe programmalijn mobiliteit heeft tevens een belangrijke rol gespeeld bij de aanleg van een mobiel breedbandnet langs de (belangrijkste) binnenvaarwegen. Magnée: “Binnenvaartschippers zitten dagenlang op hun schip en hadden tot voor kort geen toegang tot internet en e-mail. Terwijl dat toch zowel voor het informeren naar nieuwe vracht, dus zakelijk gebruik, als voor privécontacten van binnenvaartschippers op zijn zachtst gezegd heel relevant is. Nederland BreedbandLand heeft ervoor gezorgd dat Rijkswaterstaat aan tafel kwam met verschillende operators, waaronder Telfort, nu KPN. De dekking is nu verbeterd waardoor er op belangrijke knooppunten en vaarwegen mobiele breedbandverbindingen mogelijk zijn.” Net als het HbR legt ook Rijkswaterstaat niet zelf een netwerk aan. Dat laat men over aan verschillende marktpartijen. De binnenvaartschippers zijn in ieder geval zeer geholpen met de breedbandtoegang, volgens Magnée. “Het is voor hen heel belangrijk om een goede verbinding te hebben met het thuisfront. We noemen dat ook wel de virtuele avondkus.”Op projectbasis is ook een virtuele doktersdienst uitgeprobeerd. Het is voor schippers immers lastig om naar een huisarts te gaan op een plek die ze niet kennen en waar ze vaak hun schip niet in de buurt kunnen aanleggen. Magnée: “Helaas is er nog geen zorgaanbieder gevonden die dit als commerciële dienst aan de hele sector wil aanbieden.”Slimme kantorenSmart offices zijn slimme kantoren die nomadisch werken mogelijk maken, zowel voor mensen die zelfstandig werken en geen vaste kantoorruimte hebben als voor mensen onderweg. Nederland BreedbandLand heeft zich de afgelopen tijd beziggehouden met het creëren van faciliteiten voor deze moderne kenniswerker.Op verschillende strategische punten in Nederland zijn faciliteiten gecreëerd om mensen uit de file te laten stappen. Magnée stelt vast dat hier belangrijke stappen zijn genomen en dat het concept niet op de tekentafel is blijven liggen: “We hebben gedurende ongeveer anderhalf jaar met veel verschillende partijen gepraat. Nu zien we dat het concept aanslaat. Een goed voorbeeld van een marktpartij die het nu verder oppakt, is Mercure Hotels. Deze keten biedt in elf van zijn hotels, bijvoorbeeld op Schiphol en in Nieuwegein, speciale faciliteiten voor mobiele werkers in de vorm van ruimtes waar ze voor een vast bedrag gebruik kunnen maken van breedband internettoegang, vaak mobiel. Ze worden daar niet lastiggevallen door personeel dat steeds komt vragen of ze nog wat willen nuttigen, maar kunnen er ongestoord werken.”Ook de Quality Centers in Almere en Den Bosch passen volgens Magnée uitstekend binnen het concept van het smart office. “Zij bieden op een bedrijventerrein vergaderruimtes die je voor een paar uur kunt huren, maar ook bijvoorbeeld een bankfiliaal en kinderopvang. We hadden bij de start van het concept smart office niet alleen flexibel werken voor ogen, maar ook de doorgroei van dergelijke plekken naar zogenaamde multiservice centers. De Quality Centers brengen dat in praktijk.”Files omzeilenAfgelopen voorjaar lanceerde Nederland BreedbandLand het Connected Car-plan, een plan om met behulp van slimme ICT-voorzieningen files tegen te gaan en tegelijkertijd extra diensten te bieden aan de mobiele bestuurder annex werker. Kort gezegd komt het erop neer de verschillende mobiele communicatiekanalen waarover kenniswerkers nu al beschikken, of dat nu gps, gprs, UMTS of WiFi is, in te zetten om automobilisten hun reis steeds zodanig aan te laten passen dat zij hun bestemming bereiken zonder tijd te verliezen met stilstaan op de snelweg. Daarnaast worden bindende afspraken gemaakt tussen werknemers en werkgevers over flexibele werktijden die werknemers in staat stellen eerder of later te reizen of te werken in de hierboven geschetste smart offices aan de randen van de steden. Nederland BreedbandLand pleit in dit verband voor een open platform van ICT-diensten, niet alleen om sneller meer diensten te kunnen ontwikkelen, maar ook om betere beveiliging en bescherming van de privacy te kunnen garanderen.Wat doet Magnée geloven dat initiatieven als het smart office en de connected car blijvertjes zijn, en geen Chriet Titulaer-achtige toekomstgimmicks? “Iedereen die veel op de weg is, weet dat we echt letterlijk vast komen te staan als we zo doorgaan. We moeten er dus wel in geloven. Daar komt bij dat werknemers steeds meer vragen om flexibele werktijden, en de concurrentie op de arbeidsmarkt zal hen in het gelijk stellen.” Wat denkt hij van de managers die er volgens de vele haalbaarheidsonderzoeken naar mobiel en telewerken niet aan zouden willen om hun werknemers meer vrijheid te geven? “Er komt een nieuwe generatie managers aan voor wie het vanzelfsprekend is mensen via MSN en e-mail aan te sturen. Geef het nog vijf of tien jaar, maar dan zijn de managers van de ‘oude stempel’ verleden tijd.”Onzekere toekomstOndanks alle successen die Magnée benoemt, komt er dit najaar een einde aan Nederland BreedbandLand. Maar er zijn volgens Magnée druk gesprekken gaande voor de voortzetting van diverse initiatieven, privaat, of publiek en privaat. “De fondsen zijn er wel, maar er zijn natuurlijk veel verschillende initiatieven op het gebied van innovatie. We zijn bepaald niet de enige. Het zou echter zonde zijn als we van de grote hoeveelheid projecten die we nog op stapel hebben staan, er in ieder geval niet een paar verder ontwikkelen. Zolang de financiële ondersteuning echter onzeker is, weten we niet hoe en wat precies doorgaat. Maar dat we doorgaan, is zeker.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in