Strengere aanpak misleidende sms-diensten

Een van de maatregelen is dat consumenten voortaan niet zomaar door het belbedrijf kunnen worden afgesloten als drukmiddel om betaling voor ongewilde sms-diensten af te dwingen. Het belbedrijf moet kunnen aantonen dat de klant de betreffende sms-dienst op basis van een goed geïnformeerd besluit heeft afgenomen. Een andere maatregel is dat voor sms-diensten boven de 1,50 euro zal gelden dat de consument duidelijk akkoord moet zijn gegaan met het afrekenen van die sms-dienst via de telefoonrekening.
Sms-diensten blokkeren
Verder moeten de belbedrijven voortaan ook abonnementen aanbieden waarbij het onmogelijk is om sms-diensten af te nemen. Klanten moeten ook de mogelijkheid krijgen gratis sms-diensten te blokkeren. Dat is volgens Verhagen vooral bedoeld om ouders, die mobiele telefoons aanschaffen voor hun kinderen, te helpen.
De Opta, toezichthouder op de telecommarkt, zal erop toezien dat de mobiele aanbieders zich aan de nieuwe regels houden. Volgens Verhagen kunnen er stevige boetes worden opgelegd. Consumenten kunnen hun klachten over ongewilde of misleidende sms'jes indienen bij Consumwijzer.nl. In een onderzoek bleek begin vorig jaar dat veel jongeren opgezadeld worden met een ongewild sms-abonnement. Verscheidene politieke partijen, zoals PvdA, SP en CDA, dringen sindsdien aan op bescherming van consumenten hiertegen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee