Recordomzet webwinkels op Cyber Monday

Traditioneel storten de Amerikanen zich direct na Thanksgiving Day (vorige week donderdag) op het inslaan van cadeaus en andere benodigdheden voor de kerstperiode.
Voor velen is de maandag na Thanksgiving de eerste werkdag na een lang weekend. Er wordt dan naar hartelust vanaf kantoor op internet gewinkeld, vooral om ontdekking door huisgenoten te voorkomen. Bijna 49 procent van de totale omzet was afkomstig van werkadressen, aldus de onderzoekers. Vorig jaar lag dit aandeel nog iets hoger (53 procent). Circa 6 procent van de bestellingen kwam van buiten de VS.
Het aantal Amerikanen dat op Cyber Monday aankopen via internet deed, lag met 9 miljoen 4 procent hoger dan vorig jaar. De gemiddelde besteding per transactie groeide met 10 procent naar ruim 60 dollar.
Ook op de vrijdag na Thanksgiving (Black Friday) kregen de webwinkels al veel klandizie. ComScore noteerde voor Black Friday een omzet van 648 miljoen dollar, eveneens een recordbedrag. Op Thanksgiving zelf, toen de fysieke winkels gesloten waren, haalden webshops nog een omzet van 407 miljoen dollar binnen. Dat is 28 procent meer dan in 2009.
ComScore schrijft de kooplust voor een deel toe aan het feit dat veel winkels zich hebben uitgesloofd om aantrekkelijke aanbiedingen te doen. Een voorbeeld is Apple, dat alleen op Black Friday een aantal producten met korting verkocht.
Sinds 1 januari hebben webwinkels in de VS dit jaar een omzet van 13,55 miljard dollar behaald. Dat is 13 procent meer dan in 2009 tot en met Cyber Monday.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee