Papierwinkel GBA niet op orde
Gemeenten moeten bijhouden aan wie ze persoonsgegevens verstrekken om dat desgevraagd aan burgers te kunnen meedelen. Omdat deze er nauwelijks om vragen, zien gemeenten de protocolplicht als een last. Daarnaast moeten ze verstrekkingen ook periodiek controleren op ‘eigenaardigheden’, waarbij onbekende organisaties gegevens vragen of een instantie er opmerkelijk veel wil. IJpelaar: "Als de Belastingdienst veel vragen stelt, is dat niet bijzonder. Als deurwaarders dat doen wel." Hij noemt deze categorie afnemers niet zo maar. Uit onderzoek van het College Bescherming Persoonsgegevens is gebleken dat deurwaarders, die vanwege hun publieke functie toegang tot de GBA hebben, gegevens soms doorspelen aan in hun opdracht werkende handelsinformatiebureaus. Het agentschap BPR heeft gesteld dat het onvoldoende informatie heeft om de oorzaak van de slechte auditscores van gemeenten te verklaren, maar dat het vermoedt dat het vaak om omissies van formele en procedurele aard gaat. IJpelaar bevestigt die indruk. Hij tekent erbij aan dat gemeenten die zaken niet op papier zetten, het in de praktijk vaak toch goed doen. De auditor gaat echter het bestaan van een regeling na, en niet de naleving. "Gemeenten die goed werken, zakken dan omdat het op papier slecht is geregeld." Bij een ander auditonderdeel, dat continuïteitsmaatregelen beoordeelt, zijn vorig jaar de eisen verzwaard; naleving telt nu wel mee. IJpelaar: "De GBAaudit is een groeipad."