Overslaan en naar de inhoud gaan

Ondernemers vrezen complexiteit

Voor het onderzoek zijn 700 kleine en middelgrote firma’s aan de tand gevoeld. Er is alleen gekeken naar producenten van goederen, de procesindustrie is buiten beschouwing gelaten. Sommige sectoren hebben veel te maken met een toenemende complexiteit, zo stelden de onderzoekers vast. Vooral de autoindustrie (55,2 procent) en de high-tech industrie 56,1 procent) steken boven de rest uit.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Een belangrijke vraag was: “hoe groot is de rol van IT in uw organisatie”, waarbij kon worden gekozen uit drie opties: geen, ondersteunend of van levensbelang. In Europa antwoordde maar 0,3 procent dat IT geen enkele rol speelde, in de VS lag dat percentage op 4,1 procent, terwijl in China maar liefst 43,8 procent aangaf dat IT onbelangrijk is. Voor de Europeanen is IT voor 64 procent van de ondernemers van levensbelang, in de VS ligt dat op 42,3 procent, in China is het 8,8 procent.

Bij de aanschaf van nieuwe IT-middelen staan vaak niet alle neuzen dezelfde kant op. Tijdens het onderzoek kwam een groot verschil tussen de CEO en de CIO aan het licht. Hun meningsverschillen zorgen voor wrijving, die de ontwikkeling van een eenduidige IT-strategie in de weg kan staan. Zo is de CIO veel eerder geneigd om te zeggen dat IT-middelen bijdragen aan de winstgevendheid dan de CEO. Ook bij de invloed op de klanttevredenheid is de CIO een stuk stelliger dan ‘de baas’.

Het blijkt ook dat de producenten in Europa en de VS geneigd zijn om oude waarden te behouden. Zij zien dat als een middel om bestaande klanten te behouden. In Japan en China ligt het accent veel meer op innovatie en het aanboren van nieuwe klantengroepen. De bedrijven daar voeren een agressieve expansiestrategie.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in