Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe standaard gereedschappen verlenen websites dieptesuggestie

Adobe en Macromedia hebben met hun technologie voor driedimensionale plaatjes op het web zeker niet de primeur. Andere, veelal kleinere bedrijven leveren al langer zulke gereedschappen voor het online creëren van virtuele werelden. Veel aftrek hebben ze nog niet gevonden, mede door de hoge eisen aan bandbreedte en PC-prestaties en het gebrek aan standaardisering. Nu ook grote softwareleveranciers deze technologie omarmen, neemt de kans toe dat een breed publiek ermee zal kennismaken.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Het gereedschap dat Adobe op stapel heeft staan voor afbeeldingen in drie dimensies heet Atmosphere. Ontwerpers kunnen hiermee websites ontwerpen waar de bezoeker een ’virtuele wandeling’ kunnen maken door bijvoorbeeld een stad, een woning, een museum of een natuurlandschap. Het is ook mogelijk allerlei voorwerpen veel realistischer weer te geven door de illusie van diepte te wekken. Adobe ziet toepassingsmogelijkheden op allerlei terreinen: elektronische handel, onderwijs en onderzoek, communicatie en vermaak. Een bedrijf dat producten op Internet verkoopt, kan met Atmosphere een soort digitale toonzaal op zijn website zetten. Een potentiële klant kan dan bijvoorbeeld een nieuwe auto van alle kanten bekijken en er zelfs in plaatsnemen voor een proefritje. Op dezelfde manier is het denkbaar producten als schoenen, meubelstukken en huishoudelijke apparaten aan de man of vrouw te brengen. Atmosphere gaat echter nog verder. Bezoekers van een website die met deze technologie is gebouwd, kunnen elkaar in een virtuele 3D-wereld ontmoeten en in ’real-time’ met elkaar communiceren. Een klant kan bijvoorbeeld een autoshowroom binnenlopen, eerst rustig het uitgestalde blik inspecteren en vervolgens voor aanvullende informatie een gesprek met de klaarstaande verkoper aanknopen. Het winkelend publiek kan desgewenst ook onderling ’chatten’. Webbrowser De 3D-omgeving van Adobe Systems bestaat uit een toolkit voor de ontwerper (Atmosphere Builder) en een plug-in (aanvulling) voor de webbrowser van de eindgebruiker. Sinds eind maart is een bètaversie van de gereedschapskist (Atmosphere Builder) te downloaden van de website van Adobe. Hetzelfde geldt voor de plug-in, al is vooralsnog alleen een versie voor Microsoft Windows beschikbaar. Een bètaversie voor de Apple Macintosh volgt over enkele maanden, belooft Adobe. Tegen het einde van de zomer zal het uiteindelijke product, versie 1.0 van Atmosphere, op de markt komen. Prijzen zijn nog niet bekendgemaakt. Het hart van de browser die deel uitmaakt van Atmosphere is ontwikkeld door Viewpoint (voorheen MetaCreations), een bedrijf uit New York waarin Adobe vorig jaar een belang heeft genomen. De zogenaamde Viewpoint Media Player is al in gebruik op websites van onder meer Sony, Nike, Hewlett-Packard en Eddie Bauer, een Amerikaanse winkelketen voor vrijetijdskleding en woninginrichting. Ontwerpers kunnen in de virtuele werelden van Atmosphere objecten importeren die met gangbare 3D-ontwerptools zijn gemaakt. Dat geldt onder meer voor Viewpoint, Curious Labs, en Maya van het Canadese bedrijf Alias Wavefront. Verder kan de software overweg met de bestandsindelingen JPEG, GIF en PNG, die ondersteuning vinden in vele bestaande ontwerppakketten, waaronder Photoshop en Illustrator van Adobe zelf. Alliantie In samenwerking met Intel werkt ook Macromedia aan het toevoegen van een derde dimensie aan het web. De twee bedrijven sloten in juli vorig jaar een alliantie dat moet uitmonden in een 3D-versie van Shockwave, de afspeelsoftware voor beeld- en geluidsbestanden van Macromedia. Intel lijkt op het eerste gezicht een weinig voor de hand liggende partner. Toch is het belang van Intel in deze activiteit wel te verklaren: de chipfabrikant wil domweg zoveel mogelijk microprocessoren en ondersteunende chips verkopen. Het gebruik van veeleisende toepassingssoftware, zoals 3D-browsers, is een manier om die verkoop op gang te houden. Tijdens het Intel Developer Forum in San Jose gaven vertegenwoordigers van de Intel Architecture Labs, die zich met productontwikkeling voor de komende drie tot vier jaar bezighoudt, onlangs een demonstratie van de 3D-technologie. „We hebben een 3D- rendering engine ontworpen die geschikt is voor een lage bandbreedte, maar schaalbaar is voor snellere Internet-aansluitingen”, vertelt Intel-medewerker Roger Chandler. „Onze software is in staat zelf de performance van de client-PC vast te stellen en zich daaraan aan te passen. Bij een tragere processor maakt de software automatisch minder polygonen om een figuur te tekenen. Een applicatieontwikkelaar kan deze eigenschap eventueel uitschakelen, zodat een 3D-animatie niet te zien is als de processor niet krachtig genoeg is.” Ondergrens In de praktijk moet dit ertoe leiden dat niet alleen de bezitter van een PC met een supersnelle Pentium 4-processor de driedimensionale websites kan bekijken, maar ook de minder bedeelde gebruiker. Wel zien de afbeeldingen er dan (veel) grover uit. Als ondergrens hanteert Intel een PC met Pentium-processor van 233 megahertz en een grafische kaart met bescheiden grafische versnelling. Chandler bevestigt dat de software ook werkt op niet-Intel-processoren, zoals die van concurrent AMD en de PowerPC-chips die Apple gebruikt voor zijn Macintosh-computers. Volgende week, van 10-12 april, organiseert Macromedia zijn gebruikersconferentie Ucon 2001 in New York. Het bedrijf zal tijdens een doorgaans drukbezochte ’sneak peak’-sessie onder meer een kijkje in de keuken bieden op de toekomstige Shockwave 3D-software. Macromedia noemt geen definitieve datum voor de introductie, al spreekt Intel van „heel spoedig”. Een grafisch ontwerper krijgt een aantal hulpmiddelen waarmee hij de driedimensionale modellen op elk moment kan visualiseren. De 3D-software van Intel en Macromedia verdeelt oppervlakken in elementen. Door verhoging van het aantal elementen krijgt de figuur een realistischer uiterlijk. De software past zich aan de PC aan zodat het beeld zo realistisch mogelijk is.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in