Muizenmaker Logitech in de rode cijfers

De omzet kwam in het op 30 juni afgesloten kwartaal amper van zijn plaats. Logitech verkocht voor 480,4 miljoen dollar aan muizen, toetsenborden, webcams, afstandsbedieningen en andere elektronische randapparatuur. Een jaar eerder bedroeg de kwartaalomzet 479 miljoen dollar.
Omzetgroei in Azië, krimp in Europa
Terwijl de omzet in Azië met 29 procent toenam, daalde hij in EMEA met 14 procent. Een van de oorzaken voor de tegenvallende resultaten in Europa is de opkomst van tabletcomputers, die het dankzij hun aanraakscherm zonder losse muis en toetsenbord kunnen stellen. Dat ondergraaft Logitechs traditionele rol als leverancier van accessoires voor bureau-pc’s en notebooks. Logitech probeert overigens wel een graantje mee te pikken van deze markt door zelf ook toebehoren voor de iPad en Android-tablets te leveren.
CEO Quindlin legt functies neer
Topman Gerald Quindlin heeft er de brui aan gegeven. Bestuursvoorzitter Guerrino De Luca neemt Quindlins taken van chief executive officer (CEO) en president tijdelijk over. Tegelijk is Marcel Stolk benoemd tot hoofd verkoop en marketing in EMEA om de kwakkelende omzet een impuls te geven. Logitech mikt verder op groei in opkomende markten zoals de BRIC-landen: Brazilië, Rusland, India en China.
Vooruitzichten voor gehele boekjaar afgezwakt
De prognose voor de rest van het boekjaar 2011/2012 is getemperd. Logitech verwacht nu een jaaromzet van 2,5 miljard dollar, terwijl eerder nog op 2,6 miljard dollar was gerekend. De verwachting van de operationele winst is afgezwakt van 185 naar 143 miljoen dollar.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee