Koppeling registers in nevelen gehuld
Drie ministeries houden zich met de registraties bezig. Binnenlandse Zaken is verantwoordelijk voor de basisregistratie personen (waartoe de GBA wordt opgewaardeerd), Economische Zaken doet bedrijven en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu registreert gebouwen, adressen, percelen (Kadaster) en topografie. "De basisregistraties moeten samen een stelsel vormen en daarvoor is koppeling voorwaarde. Dat biedt de meerwaarde. Maar hoe regel je dat? Daar is nog helemaal niet over nagedacht", stelde Ruud ten Kroode, bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) met vastgoedinformatievoorziening belast, op het congres Overheid en ICT. Nederland telt 16 miljoen personen, 8 miljoen gebouwen, 6 miljoen percelen en 2 miljoen organisaties. Er valt dus heel wat te koppelen, concludeerde Ten Kroode. Gemeenten moeten de registraties van personen, gebouwen en adressen bijhouden. Ten Kroode: "Wat betekent dat voor gemeenten? Welke maatregelen moeten actualiteit en betrouwbaarheid garanderen? Wie beheert het stelsel? Wie regelt het berichtenverkeer? Welke planning wordt gehanteerd? Wanneer is het klaar? Ik vraag ernaar, maar het blijft stil. Het gaat om algemene principes van informatiebeheer, maar het is nog onduidelijk hoe het precies gaat uitpakken. Er schijnt een clubje te zijn, maar daar zit de VNG niet in. Gezien de belangrijke rol van gemeenten is dat uiterst merkwaardig." Noud Hooyman, verantwoordelijk voor de onder VROM vallende basisregistraties, meende dat gemeenten best konden beginnen, omdat (‘op enkele details na’) bekend is wat het moet worden. Maar daar wil Ten Kroode niet aan. "Het moet passen in een kader en dat ontbreekt. Bovendien doet VROM weliswaar vier registraties, maar dat is nog niet het hele stelsel." Verantwoordelijk voor dat stelsel is Binnenlandse Zaken, dat echter niet op het congres aanwezig was.