Overslaan en naar de inhoud gaan

Koerswijziging kost HCC duizenden leden

De in 1977 opgerichte Hobby Computer Club had in 2003 ruim 205.000 leden. Sindsdien hebben meer dan 27.000 leden opgezegd, erkent Ronald de Roode, sinds 2001 directeur van de HCC. De daling bedroeg vorig jaar 8 procent. "We hebben nu 177.758 leden."
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

De directeur wijt de enorme daling aan de koerswijziging die de 29-jarige vereniging in 2001 inzette. De HCC droeg de internetdiensten eind vorig jaar over aan het iets duurdere Xs4all, verschraalde het aanbod aan computerbladen en dwong de gespecialiseerde computergroepen een thematische aanpak af op de landelijk beurs, de HCC-dagen. "De Gamesbladen vielen af, en kijk naar Computer!Totaal, dat sluit niet meer aan aan bij de groep van fanatieke computeraars", verklaart de directeur. "Die willen meer techniek, en minder consumentenelektronica." De thema-aanpak van de HCC-dagen verontrust de actieve leden in gespecialiseerde afdelingen voor bijvoorbeeld Amstrad, Sinclair of Unix. Hun interesses verschillen sterk met die van de veel grotere groep consumentenleden, die gelokt worden door de gratis toegang tot de HCC-dagen en kortingen op tijdschriften. De Roode wil juist deze leden aanspreken. "Die bezoeker wil informatie over iets als beeldbewerking. Die snapt de presentatie van de zeer diverse groepen niet." Ledenraadpleging De HCC hield afgelopen zaterdag een ledenraadpleging. Volgens de Roode gaven de ongeveer 125 aanwezigen hun goedkeuring aan zijn beleid. Telefonisch echter geven kaderleden in het bestuur van gespecialiseerde computergroepen louter kritiek. "Eénderde van de leden is tegen", aldus Detlef Overbeek, actief in de Pascal-afdeling. "Het dagelijks bestuur kost ons miljoenen, maar levert ons niets op. Het is een waterhoofd." Bestuurder van de groep Amstrad, Gerrit van der Heide: "Het bestuur heeft teveel commerciële belangen, om het financieel leuk te houden." Frits Hamann, secretaris bij de grootste regionale groep, Utrecht, wijt de ledendaling aan afnemende loyaliteit. "De overstap naar Xs4all is voor veel mensen reden om op te zeggen. Dat is volgens mij niet om het geld; het is een communicatieprobleem." Henri Volkers van de afdeling Amsterdam constateert: "De cultuur van de HCC is enorm veranderd. Leden plaatsen nu bij bijeenkomsten hun kapotte pc op tafel en wachten tot wij hun probleem hebben opgelost."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in