Overslaan en naar de inhoud gaan

IT in zorg functioneert op laag pitje

Koppelingen met paramedici en apotheken komen (met een krappe 30 procent) nog het meeste voor. Voor de integratie met huisartsen, zorgverzekeraars, andere zorginstellingen of ziekenhuizen ligt het percentage zelfs beneden de 15.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Gebrekkige dataintegratie veroorzaakt dubbel werk en brengt risico’s mee. Bijvoorbeeld als een bewoner van een zorginstelling met acute problemen wordt overgebracht naar het ziekenhuis waar zijn of haar dossier niet voorhanden is. Omgekeerd moet een zorginstelling bij ontslag van patiënten informatie van het ziekenhuis - over bijvoorbeeld aanvullende medicijnen - weer handmatig overnemen in het eigen systeem. Bij 37 procent van de instellingen kunnen bewoners problemen niet direct per telefoon melden en hebben medewerkers niet de mogelijkheid informatie uit te wisselen via het systeem.

Facilitaire dienst ontbeert strategische IT-ambitie
Bij bijna de helft van de zorginstellingen is de facilitaire dienst verantwoordelijk voor de IT-infrastructuur. Het ambitieniveau blijft in die gevallen doorgaans steken bij de zorg voor beschikbaarheid. Waar een echte IT-afdeling het voor het zeggen heeft, wordt als regel meer op strategisch niveau nagedacht over hoe IT kan worden ingezet om de kwaliteit van de zorg te borgen.

Voor de volwassenheid lijkt het geen verschil te maken of de IT-infrastructuur door eigen IT-ers wordt beheerd of met externe partijen. De overgrote meerderheid (zo’n 90 procent) van de instellingen maakt dan ook gebruik van externe leveranciers.

Over het geheel genomen verkeert ruim 1 op de 5 zorginstellingen wat stijl van IT-infrastructuurmanagement betreft, nog in de ‘reactieve fase’, wat inhoudt dat men pas ingrijpt als er een probleem is. Bij slechts 10 procent van de instellingen kan worden gesproken van een infrastructuurmanagement dat gericht is op het toevoegen van strategische waarde voor de organisatie. In vrijwel al deze gevallen heeft de IT-afdeling de touwtjes in handen. De middenmoot laat het bij betrouwbaarheid (55 procent) of ‘professioneel proactief’ beheer (14 procent).

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in