'In 10 jaar anticipeert pc op behoeften gebruikers'

Microsoft pompte sinds 2004 al 36 miljard dollar in strategisch onderzoek. Dat leverde onder meer het interactieve tafelblad op. Dat herkent elektronica die erop wordt gelegd, en kan daarmee communiceren. Dit project wordt uitgebreid naar een interactieve wand die reageert op stem en aanraking. In een ander project ontwikkelt Microsoft een avatar op de pc die oogcontact maakt en een conversatie begint wanneer iemand de pc benadert. De avatar onthoudt bijvoorbeeld welke kleding de gebruiker aanheeft, noteert boodschappen en plant autoritten. Het is de bedoeling dat de avatar ook persoonlijke gewoonten kan analyseren en e-mail beheren. De Microsoft-strateeg voorziet dat de nieuwe computertechnieken een uitkomst bieden in de gezondheidszorg, bijvoorbeeld bij voorlichting.Mundie gaat er van uit dat de pc over tien jaar 50 tot 100 keer sneller is dan die van de huidige generatie. Belangrijk element in die ontwikkeling is het gebruik van de grafische processor (GPU) voor specifieke taken. De GPU kan nu al bij sommige processen tot 800 maal zo veel data verwerken als de centrale processor. Die capaciteit stelt de huidige high-end pc's in staat de complexe grafische effecten weer te geven die in moderne games worden toegepast. De GPU kan echter ook voor andere taken worden ingezet dan het 'renderen' van beelden. Applicaties moeten dan bij het ontwerp al geschikt worden gemaakt voor het aanspreken van die extra computerkracht. Daar heeft Microsoft een belangrijke rol. Mundie verwacht overigens dat desktop weer terugkeert als het platform waar de toonaagevende ontwikkelingen plaatsvinden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee