Overslaan en naar de inhoud gaan

Grootzakelijke telecommarkt dunt uit

De BTG neemt alleen telecomaanbieders in zijn kwaliteitswijzer op, als meer dan 10 procent van de respondenten een bepaald onderdeel noemt. Steeds meer alternatieve telecomaanbieders halen die ondergrens niet.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Zo wordt Esprit XB niet meer voldoende genoemd op de deelmarkten 'uitgaande nationale en internationale telefonie'. Ook Priority bleef om die reden uit de rapportage. Tele 2 Zakelijk valt uit bij de vergelijking van de 'dienstverlening vaste verbindingen'.

"Wederom is de kwaliteitswijzer KPN-groen gekleurd", concludeert de BTG in het voorwoord. Op twee van de tien deelgebieden wordt KPN zelfs als enige aanbieder genoemd. Vorig jaar was dat in drie van de tien deelgebieden.

Er zijn ook nieuwkomers in de kwaliteitsvergelijking. Zo wordt T-Mobile voor het eerst besproken voor 'mobiele telefonie' en SURFnet voor 'internetdiensten'. In het deelgebied 'online winkels' is Belcompany nieuw.

Het overzicht significante afwijkingen in beoordeling (zie tabel)laat over het algemeen een negatieve trend zien. Met name het accountmanagement 'internationale telefonie inkomend' van Tele2 Zakelijk laat nogal wat steken vallen en zakte van een 7,3 naar een 5,9.

Ook het nakomen van toezeggingen en het inspelen op de behoefte van de klant worden fors minder gewaardeerd dan vorig jaar. KPN krijgt een veeg uit de pan voor zijn prijsprestatieverhouding van PABX-onderhoud.

Tele2 plaatst in een reactie kanttekeningen bij de representativiteit van het onderzoek. Woordvoerster Cilesta van Doorn: "In totaal vulden maar een handvol Tele2-klanten de interne enquête in. Sommigen nemen ook nog maar een deel van de diensten bij Tele2 af. Dan kan een vraag naar 'internationale telefonie inkomend' geen betrouwbaar beeld opleveren. We nemen de signalen serieus. Toch staan de resultaten van een halfjaarlijks onderzoek dat wij door een onafhankelijk buerau onder onze zakelijke klanten laten doen, haaks op die van de BTG-kwaliteitswijzer."

Tabel significante afwijkingen beoordeling

KPN
Deelgebied telecom Aspect + of - 2009 2008 Afwijking
Nationale telefonie uitgaand Nakomen van toezeggingen - 6,3 6,7 -0,5
Mobiele telefonie Nakomen van toezeggingen - 6,3 6,8 -0,5
Providers van internet services Inspelen op behoeften klant + 6,9 6,4 0,5
Onderhoud PABX Prijs/prestatie - 6,7 7,7 -1
Tele2 Zakelijk
Deelgebied telecom Aspect + of - 2009 2008 Afwijking
Nationale telefonie inkomend Accountmanagement - 6 6,8 -0,8
Inspelen op behoeften klant - 5,7 6,4 -0,7
Nakomen van toezeggingen - 5,5 6,5 -1
Nationale telefonie uitgaand Facturering - 6,6 7,1 -0,5
Accountmanagement - 6 6,7 -0,7
Inspelen op behoeften klant - 5,7 6,4 -0,7
Nakomen van toezeggingen - 5,5 6,7 -1,2
Snelheid van levering - 5,5 6,2 -0,7
Internationale telefonie inkomend Accountmanagement - 5,9 7,3 -1,4
Inspelen op behoeften klant - 5,8 7 -1,2
Nakomen van toezeggingen - 5,6 7 -1,4
Snelheid van levering - 5,6 6,5 -0,9
Service bij storingen + 6,8 6,3 0,5
Internationale telefonie uitgaand Accountmanagement - 5,9 7,1 -1,2
Inspelen op behoeften klant - 5,8 6,6 -0,8
Nakomen van toezeggingen - 5,6 6,9 -1,3
Snelheid levering - 5,6 6,5 -0,9

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in