Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Goed HRM is organisatorische noodzaak voor kwaliteit in ICT’

Het is donderdag 8 november, Getronics schrapt driehonderd banen in Nederland. Uitgerekend ex-Getronics-topman Ton Risseeuw zou later deze dag tijdens het congres Human Capital in ICT zeggen: “De situatie in de markt is niet slecht, het draait nu weer om kwaliteit.”
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

De binding tussen medewerkers en bedrijven in de ICT-sector is niet de sterkste. Hoge verloopcijfers hebben de managers hierover aan het denken gezet. In samenwerking met het NGI (Nederlandse Genootschap voor Informatica) en de NVP (Nederlandse Vereniging voor Personeelsbeleid) organiseerde Automatisering Gids daarom het congres Human Capital in ICT. Wellicht niet het ideale moment, maar met de juiste bedoelingen: een standaard formuleren voor goed HRM en heldere functieomschrijvingen in de ICT-sector. Familiebedrijf Joep Bolweg, HR-directeur van Berenschot, beet de spits af met de eerste plenaire lezing. “Veel ICT-bedrijven zijn nu eenmaal contractorganisaties, daar heb ik niets op tegen. Maar ga je dan niet voordoen alsof je een familiebedrijf bent. Medewerkers hebben dit meteen door. De branche heeft niet voor niets zo’n hoog personeelsverloop.” Zoals veel onderzoek uitwijst, vinden ICT-medewerkers aspecten als werkinhoud, erkenning en ontwikkeling over het algemeen belangrijker dan het salaris. Hoewel dit het meest wenselijke antwoord is, geldt voor hun managers meestal het tegenovergestelde. Deze denken vaak in getallen, het liefst op de korte termijn. Dit veroorzaakt frictie en uiteindelijk een hoog verloop. Bolweg ontwikkelde daarom het ‘Bolweg-model’, waarin de manager een ruilrelatie met de medewerker aangaat. “Als bedrijven continuïteit en kwaliteit nastreven, is degelijk HRM-beleid een organisatorische noodzaak”, stelde Bolweg. “Eén van de belangrijkste voorwaarden daarvoor is het gesprek.” Bolweg vindt dat vooral detacheerders moeten proberen om de kloof tussen het management en het personeel te dichten. “Zo sprak ik laatst een directeur die het contact met zijn personeel uitsluitend via e-mail wilde onderhouden, beoordelingsgesprekken incluis. Medewerkers moesten hun reacties dan maar gewoon terugmailen. Persoonlijk vond ik dat een HR-manager van niks. Er moet een voortdurende dialoog zijn tussen managers en medewerkers.” Conjunctuurproof Op de HRM-aardingsthermometer, onderdeel van het ‘Bolweg-model’, staan de volgende vereisten: voorbeeldgedrag van managers, echte lijnaandacht voor medewerkers, een verloop van minder dan 10 procent, opleidingen die conjunctuurproof zijn, reserveringen voor slechte tijden zoals leegloopreserves en weerstandvermogen. Tot slot moet een bedrijf countercyclische HRM-investeringen kunnen doen. “Zo nemen we bij Berenschot ook mensen aan die we niet onmiddelijk nodig hebben. Je bent dan meteen slagvaardig als er een grote opdracht binnenkomt.” Noodlijdend Dit klinkt allemaal erg aantrekkelijk, maar deze voorwaarden zijn niet haalbaar voor noodlijdende ICT-bedrijven. Daar is het gewoonweg te laat voor. Volgens het ideaal-model zou het bedrijf zijn doelstellingen moeten afstemmen op die van zijn medewerkers (ruilrelatie). Zo groeit de medewerker mee met het bedrijf naar een gemeenschappelijk doel. Voor een dergelijke fundering is veel tijd en geld nodig. Dat zijn twee zaken waar het momenteel in de branche aan ontbreekt. Is HRM-beleid volgens het ‘Bolweg-model’ überhaupt wel lonend, of moet het gerekend worden tot de loonkosten? “Op de korte termijn verdient het zichzelf niet zo snel terug, op de langere termijn zeker wel”, aldus Bolweg. Blijft de vraag of ICT-bedrijven met hun ‘kwartaaldenken’ ooit de omschakeling kunnen maken naar beleid voor de langere termijn. De effectenbeurs is daarbij een zwaard van Damocles. Tijdens het congres zou het NGI het eerste exemplaar van het boek ‘Taken, Functies, Rollen & Competenties in de Informatica’ uitreiken aan minister Jorritsma. Zij had het écht in haar agenda staan, maar was niet op tijd aanwezig om het boek in ontvangst te nemen. Als ‘tweede keus’, zoals hij het zelf verwoordde, nam Ton Risseeuw, voorzitter van Taskforce ICT het werk in ontvangst. “De voorganger van dit boek, uit 1993, werd door veel ICT-managers gebruikt. De nieuwe versie lijkt op het eerste gezicht nog completer te zijn. Dat is goed voor de standaardisering en certificering in de branche”, aldus Risseeuw. Getronics kondigde op 8 november jongstleden aan driehonderd banen te schrappen in Nederland. foto: anp

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in