Overslaan en naar de inhoud gaan

General Electric herziet internetstrategie

– General Electric (GE) herziet zijn plan het bedrijf te transformeren in een gigantische ‘dotcom’. Het bedrijf wilde zijn vliegtuigmotoren, keukenapparatuur en financiële diensten zo veel mogelijk via internet verkopen, maar in plaats van de verkoop, digitaliseert de Amerikaanse multinational nu zo veel mogelijk interne bedrijfsprocessen.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

GE boekte vorig jaar een nettowinst van 12,2 miljard dollar op een omzet van 129,4 miljard dollar en telt 313 duizend werknemers. De financiële poot GE Capital Services is goed voor de helft van de omzet. De multinational bezit het Amerikaanse televisiestation NBC. Twee jaar geleden wilde GE een groot deel van zijn producten via internet verkopen. Het vijfde bedrijf in de Fortune 500 benoemde daartoe ‘e-business leaders’ in al zijn divisies. Verkopers kregen een bonus als zij klanten tot online transacties wisten te verleiden. GE-topman en business-goeroe Jack Welch doopte het initiatief ‘destroyyourbusiness.com’, waarmee hij vermoedelijk naar de activiteiten van de concurrentie verwees. Uiteindelijk moest jaarlijks minstens 30 procent van de omzet uit online-activiteiten komen. De omzet van 7 miljard dollar die het bedrijf in 2000 op internet genereerde was dan ook teleurstellend. Nu viert GE zijn automatiseringsdrang bot op interne activiteiten als het bestellen van vliegtickets voor zakenreizen van zijn personeel en het bewerkstelligen van het papierloze kantoor. De multinational kwam tot het inzicht dat deze benadering geld oplevert, nadat de directeur van de divisie die locomotieven bouwt liet zien dat hij miljoenen bespaarde door zakenreizen van zijn medewerkers online te boeken. De kostenbesparing van 30 procent door de online activiteiten van de hypotheekdivisie zette de e-commerce-strategen binnen GE verder aan het denken. Dit jaar hoopt General Electric met zijn nieuwe aanpak 1,6 miljard dollar te besparen. In volgende jaren valt dat bedrag hoger uit, zo verwacht het conglomeraat. (svm)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in