Overslaan en naar de inhoud gaan

Eén cheeseburger is 15.000 zoekopdrachten

De Engelse krant Sunday Times berichtte begin dit jaar dat een zoekopdracht met Google tot een CO2-emissie van 7 gram zou leiden. Twee zoekopdrachten zouden dan evenveel CO2-uitstoot veroorzaken als het aan de kook brengen van een ketel water.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Dat bericht was op drijfzand gebaseerd. De vermeende bron, natuurkundige Alex Wissner-Gross, ontkende dat hij ooit berekeningen van het energieverbruik en de CO2-uitstoot van opdrachten aan zoekmachines had gedaan. Maar de berichtgeving raakte bij Google kennelijk een open zenuw: het bedrijf voerde direct berekeningen uit om aan te tonen dat het energieverbruik veel bescheidener was. Een zoekopdracht zou gemiddeld niet meer dan 0,0003 kWh energieverbruik in Googles datacenters uitlokken, en een CO2-uitstoot van 0,2 gram veroorzaken.

Urs Hölzle, die verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken in Googles rekencentra, is de commotie kennelijk nog niet helemaal te boven. In zijn blog maakte hij in ieder geval eerder deze week een aantal vergelijkingen met onderzoeken van derden om de CO2-emissie van zoekopdrachten in perspectief te zetten.

Zo blijkt de productie van één cheeseburger evenveel CO2-uitstoot te veroorzaken als 15.000 zoekopdrachten. Een gemiddelde afwasmachine lokt per afwas de CO2-uitstoot van 5100 zoekopdrachten uit, en de CO2-uitstoot als gevolg van het energieverbruik van een gemiddeld Amerikaans huishouden in één maand wordt pas na 3,1 miljoen zoekopdrachten overtroffen.

Overigens is dat voor Google geen reden om achterover te leunen op energiegebied, stelt Hölzle. Het bedrijf blijft intern en extern betrokken bij initiatieven om het energieverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in