Eén cheeseburger is 15.000 zoekopdrachten

Dat bericht was op drijfzand gebaseerd. De vermeende bron, natuurkundige Alex Wissner-Gross, ontkende dat hij ooit berekeningen van het energieverbruik en de CO2-uitstoot van opdrachten aan zoekmachines had gedaan. Maar de berichtgeving raakte bij Google kennelijk een open zenuw: het bedrijf voerde direct berekeningen uit om aan te tonen dat het energieverbruik veel bescheidener was. Een zoekopdracht zou gemiddeld niet meer dan 0,0003 kWh energieverbruik in Googles datacenters uitlokken, en een CO2-uitstoot van 0,2 gram veroorzaken.
Urs Hölzle, die verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken in Googles rekencentra, is de commotie kennelijk nog niet helemaal te boven. In zijn blog maakte hij in ieder geval eerder deze week een aantal vergelijkingen met onderzoeken van derden om de CO2-emissie van zoekopdrachten in perspectief te zetten.
Zo blijkt de productie van één cheeseburger evenveel CO2-uitstoot te veroorzaken als 15.000 zoekopdrachten. Een gemiddelde afwasmachine lokt per afwas de CO2-uitstoot van 5100 zoekopdrachten uit, en de CO2-uitstoot als gevolg van het energieverbruik van een gemiddeld Amerikaans huishouden in één maand wordt pas na 3,1 miljoen zoekopdrachten overtroffen.
Overigens is dat voor Google geen reden om achterover te leunen op energiegebied, stelt Hölzle. Het bedrijf blijft intern en extern betrokken bij initiatieven om het energieverbruik en de CO2-uitstoot te verminderen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee