Overslaan en naar de inhoud gaan

Crisis deert online verkopen niet

Dat meldt de brancheorganisatie Thuiswinkel.org, die hiernaar onderzoek liet doen door Blauw Research en Gfk Retail & Technology. De resultaten zijn neergelegd in de Thuiswinkel Markt Monitor 2010-1. Voor het hele jaar verwachten de onderzoekers eveneens een groei met 10 procent tot ruim 8 miljard euro.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Het totale aantal bestellingen op internet is in het eerste halfjaar met 34 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder. De forse stijging is hoofdzakelijk het gevolg van het aantal bestellingen per consument. Dat nam met 25 procent toe. In mindere mate is de toename van het aantal internetkopers – met 7 procent naar 7,6 miljoen mensen – verantwoordelijk. Cumulatief hebben nu ruim 9 miljoen Nederlanders weleens wat gekocht op internet.

Doordat consumenten makkelijker en vaker achter de pc schuiven om iets te kopen, neemt het gemiddelde aankoopbedrag af. Lag dit in de eerste helft van 2009 nog op 145 euro, dit jaar daalde de aankoopsom met 17 procent tot gemiddeld 120 euro. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, schrijft de daling mede toe aan lagere verzendkosten en flexibele distributievormen, waardoor consumenten nu ook makkelijker bijvoorbeeld een boek van 20 euro online bestellen in plaats van naar een fysieke boekwinkel te gaan.

Reizen blijven met 1,69 miljard euro het grootste afzonderlijke marktsegment binnen de online-verkopen, al bleef de groei met 5 procent onder het gemiddelde. Daarna volgen telecom (0,44 miljard euro) en kleding (0,27 miljard euro).

De onderzoekers constateren dat de verkoop van producten harder groeit dan die van diensten: respectievelijk met 16 en 5 procent. Volgens Frank Sibbel van Blauw wordt door dit verschil in groeitempo de kloof tussen diensten en producten steeds kleiner. Het aandeel van fysieke producten in de totale online verkopen groeide in een jaar van 46 naar 48 procent.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in