Crisis deert online verkopen niet

Het totale aantal bestellingen op internet is in het eerste halfjaar met 34 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder. De forse stijging is hoofdzakelijk het gevolg van het aantal bestellingen per consument. Dat nam met 25 procent toe. In mindere mate is de toename van het aantal internetkopers – met 7 procent naar 7,6 miljoen mensen – verantwoordelijk. Cumulatief hebben nu ruim 9 miljoen Nederlanders weleens wat gekocht op internet.
Doordat consumenten makkelijker en vaker achter de pc schuiven om iets te kopen, neemt het gemiddelde aankoopbedrag af. Lag dit in de eerste helft van 2009 nog op 145 euro, dit jaar daalde de aankoopsom met 17 procent tot gemiddeld 120 euro. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, schrijft de daling mede toe aan lagere verzendkosten en flexibele distributievormen, waardoor consumenten nu ook makkelijker bijvoorbeeld een boek van 20 euro online bestellen in plaats van naar een fysieke boekwinkel te gaan.
Reizen blijven met 1,69 miljard euro het grootste afzonderlijke marktsegment binnen de online-verkopen, al bleef de groei met 5 procent onder het gemiddelde. Daarna volgen telecom (0,44 miljard euro) en kleding (0,27 miljard euro).
De onderzoekers constateren dat de verkoop van producten harder groeit dan die van diensten: respectievelijk met 16 en 5 procent. Volgens Frank Sibbel van Blauw wordt door dit verschil in groeitempo de kloof tussen diensten en producten steeds kleiner. Het aandeel van fysieke producten in de totale online verkopen groeide in een jaar van 46 naar 48 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee