Commentaar: Kijken, kijken, en zeker kopen
Als de overname van Twitter doorgaat, is dat aanwinst # 54 voor Google. De koopwoede begon in 2001, toen DéJaNews (een portaal naar Usenet) werd ingelijfd. Binnen een jaar had Google DéJaNews getransformeerd tot Google Groups. Het is niet waarschijnlijk dat Twitter de laatste aankoop zal zijn, Google blijft hongerig. De situatie doet denken aan dertig jaar geleden, toen Computer Associates begon met zijn ‘shopping spree’, door de ene na de andere softwarefirma over te nemen. CA, zoals het bedrijf sinds 2006 heet, begon op basis van één product, het sorteeralgoritme CA-Sort (een verbetering van PanSort) voor mainframes. Google begon ook op basis van een enkele zoekmachine, een verbetering van zoeksites zoals AltaVista. CA is sinds 1980 doodgemoedereerd blijven doorgaan met overnames plegen en datzelfde zal bij Google ook gebeuren. Bij CA heeft dat geleid tot een verwatering; de sterke positie in de mainframewereld werd vervangen door een minder prominente rol op vele terreinen.Die verwatering loert bij Google ook, zij het in mindere mate door de veel flexibelere bedrijfscultuur. Hier ligt een schone taak voor de gebruikers, die zo listig moeten zijn om niet alleen op Google blind te varen, maar ook andere informatiekanalen te blijven benutten. Zeker wanneer een van de Google-delen onder de maat gaat presteren. De meeste surfers hebben dat gauw genoeg in de gaten.