Overslaan en naar de inhoud gaan

Champions league



Frans plan voor pan-­Europees chipbedrijf
Voormalig topman Joseph Borel van STMicroelectronics stelt voor dat deze halfgeleiderfabrikant samengaat met NXP en Infineon tot één sterke, pan-Europese chipmaker. Hij heeft zijn ideeën in een twaalf pagina’s tellend plan opgenomen en dat aan de Franse Senaat gestuurd. Een kopie gaat naar de Franse president Nicolas Sarkozy.
Borel werkt nu voor een adviesbureau.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Hij meent dat het Frans-Italiaanse STMicroelectronics, de Siemens spin-off Infineon en Philips’ voormalige chipdivisie NXP alleen kritische massa kunnen bereiken door een fusie aan te gaan.
Een fusie is onder meer onvermijdelijk omdat de kosten van de overstap naar volgende chipgeneraties de pan uitrijzen. Slechts een paar organisaties kunnen zich de migratie naar het 45 nanometer-productieproces en nog verdergaande miniaturisering veroorloven. Volgens Borel is de financiële positie van de drie betrokken fabrikanten penibel. Over het boekjaar 2007 leed STM een nettoverlies van 477 miljoen dollar (omzet 10 miljard) en zat NXP 750 miljoen dollar in het rood (omzet 7,04 miljard). Alleen Infineon maakte een winstje van 121 miljoen dollar over een omzet van 6,27 miljard dollar. Samen hebben ze een jaaromzet van 26,5 miljard dollar, versus 31,1 miljard dollar voor Intel.
/g.kelfkens@sdu.nl

AOL koopt sociaal netwerk
America Online koopt de sociale-netwerksite Bebo voor een bedrag van 850 miljoen dollar in de hoop zijn advertentie-inkomsten een impuls te geven. Bebo is vooral bekend in het Verenigd Koninkrijk; in de Verenigde Staten trekt Bebo veel minder publiek dan de concurrenten Facebook en MySpace, die gelieerd zijn aan respectievelijk Microsoft en Newscorp.
Met Bebo hoopt AOL de neergaande spiraal in zijn omzet te keren. Vorig jaar zakte die in naar 5,2 miljard dollar, waar in 2003 nog een niveau van 8,7 miljard werd gehaald en in 2006 7,8 miljard dollar omzet werd gerealiseerd. Advertentie-inkomsten worden daarbij steeds belangrijker: in 2003 beliepen die ongeveer een miljard dollar, vorig jaar werd de grens van twee miljard dollar gepasseerd.
Overigens stellen analisten wel vraagtekens bij het nut van de voor AOL’s advertentie-inkomsten. Adverteerders blijken nogal huiverig voor adverteren op sociale-netwerksites, omdat minder goed voorspelbaar is bij welk type artikelen hun advertenties verschijnen. Het segment is sowieso ook niet erg groot: in de Verenigde Staten wordt dit jaar een advertentieomzet voor sociale-netwerksites van 1,6 miljard dollar verwacht. Overigens is dat wel een aanmerkelijke stijging ten opzichte van 2007, toen deze sites 920 miljoen dollar binnenhaalden.
Vraag is ook welk aandeel AOL daarin met Bebo weet te verkrijgen. Bebo scoorde in januari volgens onderzoeksbureau comScore 22 miljoen bezoekers, waar Facebook en MySpace een publiek van respectievelijk 101 en 109 miljoen trokken. In dat licht lijkt AOL ook wel erg veel te betalen voor Bebo. Newscorp kocht MySpace in 2005 voor een bedrag van 540 miljoen dollar.
/j.wijkstra@sdu.nl

DoubleClick duurder
De overname van onlineadvertentiebedrijf DoubleClick valt voor Google wat duurder uit dan was voorzien. Google moet nu 3,24 miljard dollar uittrekken voor de acquisitie. In eerste instantie was op 3,1 miljard dollar gerekend. De definitieve overnamesom blijkt uit een document dat Google vrijdag bij de Securities and Exchange Commission (SEC), de toezichthouder op beursgenoteerde ondernemingen in de Verenigde Staten, heeft gedeponeerd.
Google kon de overname van DoubleClick definitief doorzetten nadat de Europese Commissie een week geleden het groene licht had gegeven. Eerder waren de Amerikaanse toezichthouders al akkoord gegaan.
Vandaag heeft Google-topman Eric Schmidt zich overigens kritisch uitgelaten over een andere overname, die van Yahoo door Microsoft. Hij zei te betwijfelen dat de mogelijke inlijving van Yahoo door Microsoft “consistent met de openheid van internet” zal zijn.
“We maken ons er zorgen over dat Microsoft dingen kan doen die slecht zijn voor internet”, tekende persbureau Reuters uit de mond van Schmidt op. Hij verwees daarbij naar de staat van dienst van Microsoft en naar “dingen die het heeft gedaan die zo moeilijk voor iedereen zijn geweest”. Schmidt weidde niet uit over wat hij daarmee precies bedoelde.
/g.kelfkens@sdu.nl

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in