Overslaan en naar de inhoud gaan

CeBIT trekt 20 procent minder bezoekers

Voor de beurs begon was al duidelijk dat de wereldwijde economische recessie dit jaar een stempel op de CeBIT zou drukken. Het aantal exposanten (4300) lag een kwart lager dan in 2008 en het benutte vloeroppervlak was met 40.000 vierkante meter geslonken tot 200.000.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Ondanks de sterke daling van het bezoekersaantal houden de organisatoren de moed erin. Ze reppen in hun slotverklaring van een 'krachtige start' van de beurs op dinsdag 3 maart en van een 'succesvolle' afsluiting gisteren (zondag), waardoor 'het optimisme in de mondiale ICT-sector een oppepper heeft gekregen'. Verder hebben sommige bedrijven die dit jaar hadden afgezien van een eigen stand, nu al besloten volgend jaar weer zelf expositieruimte te huren.

Dit jaar trok de beurs naar verhouding meer zakelijke bezoekers. Volgens Ernst Raue, directielid van de organiserende Deutsche Messe, zei dat zondag enorme aantallen exposanten en bezoekers Hannover verlieten 'met dikgevulde orderboeken en een solide fundament voor nieuwe bedrijvigheid'. Sommige goed voorbereide bedrijven zouden het aantal verkoop-'leads' met 20 procent hebben zien toenemen.

Raue prijst ook Arnold Schwarzenegger, gouverneur van partnerstaat Californië. Zijn 'optimistische en vastberaden houding' heeft in de ogen van Raue de ICT-sector aangespoord om alle kansen die er liggen te benutten.

De CeBIT-organisatie constateert verder dat de schijnwerpers dit jaar vooral waren gericht op vergroting van de efficiency en kostenverlaging in alle zakelijke IT-segmenten. Het nieuwe thema Webciety, oftewel de internetmaatschappij, was volgens Raue een echt succes dat de aantrekkingskracht van de CeBIT voor ondernemingen heeft vergroot. De helft van de exposanten onder de Webciety-paraplu heeft al toegezegd in 2010 weer van de partij te willen zijn.

Volgend jaar duurt de CeBIT een dag korter, van dinsdag 2 tot en met zaterdag 6 maart 2010. De openstelling op zondag vervalt omdat de beurs dan traditioneel veel consumenten en jongeren trekt die voor zakelijke ICT-aanbieders minder interessant zijn.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in