Overslaan en naar de inhoud gaan

Breekt Bluetooth nu echt door?

Draadloze communicatie moest het ooit winnen van de kluwen kabels. Alleen de ICT­industrie wilde het tot voor kort maar niet eens worden over de standaard: het snelle en robuuste Wi­Fi of het tragere, minder eisen stellende maar aanzienlijk goedkopere Bluetooth.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Goedkoop bleek tot voor kort echter geen argument. Toen bleek dat Microsoft de standaardspecificaties voor Bluetooth niet eens had opgenomen in de programmacode van zijn jongste besturingssysteem, Windows XP, leek de doodstraf over deze standaard voor draadloze korteafstandscommunicatie en synchronisatie definitief uitgesproken. Op 27 september van dit jaar echter maakte de softwaregigant – niet voor het eerst overigens – een bocht van 180 graden en nam die specificaties alsnog op in de verbeterde versie van Windows XP. Toeval of niet? Daags voordien had Ericsson, uitvinder van Bluetooth, het bestaan bekendgemaakt van de zogenaamde K­D1, zijnde de vierde generatie Bluetooth­‘front­end’­ radiochip: handiger, goedkoper en vooral sneller te implementeren dan alle voorgaande versies. Op 15 oktober jongstleden volgde de allereerste ‘Bluetooth­enabled’ hardware van Microsoft: een toetsenbord en muis die draadloos communiceren met de pc. Het tij leek te keren, al blijft vooralsnog onduidelijk waarom Microsoft uiteindelijk toch overstag ging voor Bluetooth. Zou het aan de concurrentie liggen? Ook HP heeft Bluetooth­producten op de markt gebracht waardoor handhelds, printers, mobiele telefoons en notebooks draadloos kunnen communiceren. Op zijn beurt maakt Apple propaganda voor Bluetooth, naast Wi­Fi nota bene, omdat Apple naar eigen zeggen zijn reputatie van ‘innovatief’ computerbedrijf alle eer wil aandoen. Het zijn geen alleenstaande gevallen. De ietwat schimmige Bluetooth Special Interest Group (SIG) telt naar eigen zeggen inmiddels meer dan 1.800 leden. Katalysator Niet zonder trots meldde Microsoft bij de lancering van het Bluetooth­toetsenbord en de muis dat de opname van de Bluetooth­specificaties in Windows XP uiteindelijk een belangrijke katalysator zou vormen voor de markt voor Bluetooth­producten. Marktanalisten geven de monopolist uit Redmond gelijk. Analist Galen Schreck van researchgroep Forrester stelt zelfs dat het ‘verscheurde’ hart van de voorstanders van Bluetooth opleefde toen Microsoft bekend had gemaakt dat het Bluetooth in de schoot van het vernieuwde Windows XP had opgenomen. Forrester stond of staat niet alleen met deze visie. Opmars Ook de Amerikaanse marktvorser IDC deelt in de vreugde. IDC voorspelde in juli van dit jaar al dat de markt voor Bluetooth aan een felle opmars toe was. In 2006 zouden de revenuen uit Bluetooth­producten ruim 2,6 miljard dollar bedragen, tegenover een schamele 76,6 miljoen dollar vorig jaar. IDC voorspelde ook dat 2003 het jaar van de definitieve doorbraak zou worden. IDC koppelde de triomf van Bluetooth echter aan de succesvolle ‘roll­out’ van GPRS en UMTS, de mobiele telefonie van de 2,5e en derde generatie en aan de coëxistentie daarvan met IEEE 802.11b/g draadloos LAN oftewel Wi­Fi. Intussen ziet het ernaar uit dat Bluetooth en Wi­Fi inderdaad een bestaan naast elkaar zullen vinden. Uit recent onderzoek van Forrester blijkt dat 50 procent van de door Forrester ondervraagde ondernemingen een of andere vorm van wireless LAN gebruikt. Slechts één op de vijftig ondernemingen evenwel zegt op dit moment aandacht te besteden aan Bluetooth. Maar dat zou, nog steeds volgens Forrester, in navolging van IDC, snel veranderen. In 2006 zullen alle Europeanen samen liefst 235 miljoen verschillende ‘Bluetooth­enabled devices’ gebruiken tegenover slechts 22 miljoen WLAN­oplossingen. De telco’s hebben er alle belang bij Bluetooth te omarmen, roepen Forrester en IDC. Volgens laatstgenoemde zou mobiele telefonie op termijn zelfs ruim de helft van alle Bluetooth­gerelateerde revenuen voor zijn rekening nemen. De voorspellingen van researchanalist Alex Slawsby van IDC zijn weliswaar zuiniger dan die van zijn collega van Forrester. Slawsby voorspelt de komst binnen enkele jaren van niet meer dan slechts enkele tientallen miljoenen Bluetooth­producten. Maar de crux van zijn stelling is dat die producten de telco’s onmisbare omzetmogelijkheden bieden voor commerciële doeleinden als informatie­uitwisseling. Opvallend blijft dat vrijwel geen enkele producent noch analist gewag maakt van eventuele veiligheidslekken die door de implementatie van Bluetooth kunnen ontstaan.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in