Bestedingen aan internetreclame verder omlaag

In de Verenigde Staten, de grootste afzonderlijke markt voor webreclame, viel de omzet met 7 procent terug naar 6,2 miljard dollar. Alle belangrijke vormen van reclame maken op internet zaten in de verdrukking. Aan kleine rubrieksadvertenties (‘classifieds’) bijvoorbeeld werd 17 procent minder uitgegeven. Het zwaarst getroffen in deze categorie (minus 31 procent) is Monster.com, in Nederland bekend van de vacaturesite Monsterboard.
Advertenties met plaatjes brachten 12 procent minder op. Nog het minst geraakt (minus 3 procent) waren volgens IDC de gerichte advertenties die bij zoekresultaten worden geplaatst. Google ontsprong hier vermoedelijk de dans, door zijn marktaandeel in de VS met 3 procent te vergroten.
IDC verwacht dat de krimp in het derde en vierde kwartaal ongeveer even sterk zal blijven als in het eerste en tweede kwartaal. Positief is dat de bestedingen waarschijnlijk niet nog verder achteruitgaan. Echte groei laat waarschijnlijk nog tot medio 2010 op zich wachten, aldus IDC.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee