Overslaan en naar de inhoud gaan

'Bedrijven worstelen met communicatie'

"We mogen niet eens zeggen dat het een klassiek 80/20 scenario is, de werkelijkheid ligt meer in de buurt van de 90/10", verzucht Burns, president van de groep Enterprise Market van Genesys. Deze dochter van Alcatel-Lucent gaf onderzoeksbureau Ovum de opdracht om te bekijken hoe bedrijven omgaan met zogeheten cross-channel communicatie.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Het onderzoek is gehouden in 16 landen, waarbij in totaal 8880 consumenten zijn ondervraagd. "Het blijkt", zegt Burns, "dat 90 procent van de consumenten een bedrijf benadert langs verschillende kanalen. En slechts 10 procent van de bedrijven weet daar adequaat mee om te gaan. Er is dus sprake van een behoorlijk scheve verhouding, die de bedrijven alleen maar nadeel kan opleveren."

Hoewel de meeste consumenten het liefst naar de telefoon grijpen om in contact te komen met een bedrijf, worden ook andere middelen gebruikt, zoals e-mail (dat op plaats 2 staat) en het web (op plaats 3). In het laatste geval kiezen de mensen meestal voor een zelfbedieningsfunctie op de website, maar als ze daar niet uitkomen, dan wordt teruggevallen op fax of gewone post. In het uiterste geval komen ze zelfs lijfelijk naar het bedrijf toe om hun wensen kenbaar te maken.

Als mensen overstappen - ze beginnen bijvoorbeeld met een self-service module op een website en ze komen er niet uit - dan willen ze over kunnen stappen op een ander communicatiekanaal. "Dat kan wel, maar meestal moeten ze dan weer helemaal opnieuw beginnen. Gegevens die ze eventueel al hebben ingevuld op een onlineformulier moeten opnieuw worden opgelepeld en dat wekt irritatie", zegt Burns.

Een andere veelgehoorde klacht is, dat bedrijven niet goed omgaan met sociale netwerken. Ze zien het als een speeltje, waar geen serieuze aandacht aan hoeft te worden besteed. Tot het moment dat een bedrijf een tsunami aan negatief nieuws over zich heen krijgt, omdat binnen een sociaal netwerk geklaagd is over de dienstverlening van die onderneming.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in