'35.000 meldingen i-oplichting onvolledig beeld'

Van der Linden zegt dat met speciale computerprogramma’s en ingenieuze schema’s verbanden tussen aangiftes in beeld worden gebracht. Zodra er voldoende verdenkingen zijn tegen een of meer verdachten, wordt het onderzoek naar een regionale politie-eenheid verstuurd. Politiemensen daar verrichten de aanhoudingen en ronden het onderzoek af. Vorig jaar gebeurde dat 280 keer. Vrijwel elk onderzoek heeft betrekking op meerdere verdachten en omvat vele tientallen gevallen van oplichting.
Hij moedigt alle benadeelden aan vooral aangifte te doen. Hoewel hij zegt niet alle zaken op te kunnen lossen, leveren de aangiften veel informatie op die helpt in de strategie om oplichters zo veel mogelijk dwars te zitten. Het LMIO werkt daartoe nauw samen met webwinkels en banken.
Sociale media vormen nieuw werkterrein
Exacte cijfers zijn er niet, maar Van der Linden ziet dat oplichters steeds vaker gebruik maken van sociale media zoals Facebook en daar toegangskaartjes voor bijvoorbeeld concerten aanbieden. "Websites als Marktplaats zitten er bovenop. Die weten oplichters steeds sneller in beeld te krijgen en hun advertenties te verwijderen. Oplichters verschuiven hun werkterrein daarom."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee