Overslaan en naar de inhoud gaan

IT'er Felienne Hermans Docent van het Jaar

IT'er Felienne Hermans is uitgeroepen tot docent van het Jaar. Het is het tweede achtereenvolgende jaar dat de SURF Onderwijsawards uitreikt aan mensen die het verschil maken in onderwijsinnovatie.
Felienne Hermans

De jury roemt haar online programmeercursussen. "Met 250.000 studenten in haar MOOC's (Massive Open Online Course, red.) reikt het werk van Hermans veel verder dan de TU Delft", aldus de jury. Er werden ook prijzen uitreikte aan Pieter Cornelissen (Hogeschool Utrecht), Jacco Jasperse (HZ) en Hester Jelgerhuis - postuum (SURF en Een Leven Lang Leren Academie).

Felienne wordt geprezen om haar originele, innovatieve en vernieuwende wijze van doceren. "Dit levert een belangrijke bijdrage aan de ICT-skills van toekomstige studenten wereldwijd", aldus SURF.

Felienne laat in een blog weten het 'te gek' te vinden dat haar creatieve manier van doceren de jury heeft weten te overtuigen. "Maar nog leuker vind ik het dat SURF mij het komende jaar gaat ondersteunen in het uitdragen van mijn missie: programmeren voor iedereen."

Volgens Felienne moet iedereen kunnen programmeren, om 3 redenen:

  1. Om te weten wat computers allemaal kunnen, zodat je ze kan gebruiken in je werk. "We hebben echt niet per se meer programmeurs nodig , maar wel meer mensen die computers goed kunnen gebruiken."
  2. Om maatschappelijke problemen te kunnen snappen en oplossen. "Het nieuws is een groot softwarebulletin: de Amerikaanse verkiezingen en de Russische hackers, de e-mails van Clinton, et cetera."
  3. Iets maken is het leukste dat er is. "En met computers kun je de mooiste en gekste dingen maken; niet alleen games of websites, maar ook kunst, muziek en animaties." 

Felienne wil ervoor zorgen dat er niet alleen witte jongens en mannen toegang hebben tot de invloed die het kunnen programmeren met zich meebrengt. Ze hoopt dat vooral te bereiken door vakintegratie in het onderwijs. "Een van onze oplossingen waar we veel succes mee boeken is het integreren van programmeren in reguliere vakken. Dus niet een spelletje programmeren, maar een animatie om de tafels te oefenen, een puzzel om grammatica te leren of een animatie bij stelonderwijs."

Ze heeft een filmpje gemaakt om dit te onderbouwen:

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in