Overslaan en naar de inhoud gaan

Blik op tech: Waar blijft digitale geletterdheid in het curriculum?

Digitale geletterdheid toevoegen aan de verplichte lesstof voor het primair en voortgezet onderwijs blijkt niet eenvoudig. De politiek moet eerst akkoord zijn en het onderwijsveld moet kerndoelen en eindtermen ontwikkelen en testen.
vectorbeeld Digitale geletterdheid
© Shutterstock
Shutterstock

Na twee jaar voorbereiding kondigde toenmalig onderwijs­minister Arie Slob op 9 juli 2021 aan dat het vak niet meer kan wachten. In de bovenbouw van het voortgezet onderwijs wordt daarom digitale geletterdheid alvast geïntegreerd in andere ­vakken. “Zo leren leerlingen zowel digitale geletterdheid als de vakinhoud zelf. Bijvoorbeeld het reflecteren op de juridische en moreel-ethische aspecten van het gebruik van technologie bij maatschappijleer, of het computermodelleren bij biologie”, ­aldus SLO, het landelijk expertisecentrum voor het curriculum, in reactie op vragen van AG Connect. Later volgt de actualisatie van de kerndoelen voor het primair onderwijs (PO) en de ­onderbouw van het voortgezet onderwijs. (VO).

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in