Microsoft: 'Prijs onze achilleshiel in de slag met Google Apps'

Verkooptrajecten geanalyseerd
Volgens verschillende redacteuren die de presentatie nog wel hebben gezien, deelde Connor met de partners bevindingen van analyses van verkooptrajecten waarin Microsoft op Google stuitte. Belangrijkste les daaruit: zorg dat Google niet als eerste het gesprek met je prospect aangaat. Google heeft een simpel verhaal: voor 50 dollar de man ben je met Google Apps verlost van een hoop kopzorgen. En zodra het over prijs gaat, wordt het lastig concurreren. Niet alleen omdat Microsofts aanbod duurder is, maar vooral ook omdat de keuzes tussen de verschillende bundels die Microsoft aanbiedt de klanten in verwarring kunnen brengen.
Klanten met oudere versies stappen eerder over
De kans dat Google met de opdracht aan de haal gaat is het grootst bij klanten die op oudere versies van Office en de mailserver Exchange draaien, waarschuwt Connor, omdat Google daar het meeste indruk maakt met de mogelijkheden van Google Apps.
Dat betekent niet dat er geen goede argumenten aan te voeren zijn die vóór Office 365 pleiten. Connor noemt daarbij met name het argument dat veel bedrijven bij Google Apps toch add-ons nodig blijken te hebben - waardoor het beheer van leverancierscontracten ineens een stuk ingewikkelder wordt en de prijs oploopt.
Intellectueel eigendom
In de aankondiging van de presentatie in het congresprogramma werd ook een issue gemaakt van de risico's voor je intellectueel eigendom als je met Google in zee gaat. "Vergis u niet: Google zit in de productiviteitsbusiness om toegang te krijgen tot informatie die ze kunnen indexeren. Dat staat ook met zoveel woorden in het contract [...]". Connors ging daar tijdens haar presentatie niet verder op in.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee