Chainfood 'krijgt' geld voor internationale uitrol

Op dit moment worden vanuit kantoren in Arnhem, Bonn en Nantes zo'n 50 klanten bediend. Daarmee zijn dan 500 ketenpartners met in totaal 50.000 eindgebruikers gemoeid.
Ook ondersteuning voor bredere samenwerkingen
De klantenlijst vermeldt bedrijven als Sainsbury, Ferrero, The Forest Trust en MSD. Behalve op bedrijven richt Chainfood zich ook op 'Roundtables' die gefocust zijn op duurzaamheid. Zo zijn bijvoorbeeld het Better Cotton Initiative en de RoundTable for Responsible Soy al klant. Daarnaast richt Chainfood zich op consultants op het gebied van duurzaamheid en voedselveiligheid en op 'schemahouders', die zich bezighouden met de duurzaamheidscertificeringen. Zo is Chainfood naar eigen zeggen 'in gesprek' met consultants van alle 'big 4' auditoren (KPMG - PricewaterhouseCoopers - Deloitte - Ernst & Young).
Minderheidsbelang
Volgens directeur/oprichter/grootaandeelhouder Johan Zandbergen maakt zijn bedrijf al 4 jaar winst. De gemiddelde groei over de periode komt uit op zo'n 25 procent per jaar. Dat de groei van het bedrijf daarmee achterblijft ten opzichte van de markt, heeft ongetwijfeld meegespeeld in het besluit om een beroep te doen op een private equity fonds. Over de omvang van de participatie door Main Capital wil Zandbergen niet veel meer kwijt dan dat het om een minderheidsbelang gaat, dat 'niet in de buurt van 49 procent' ligt. Doel van de kapitaalinjectie door Main Capital is Chainfood internationaal sneller te laten groeien, onder meer door een effectieve partnerstrategie, waarbij het de bedoeling is dat partners de software van Chainfood in lokale markten verkopen en implementeren. Beheer en hosting blijven ingevolge het cloud-concept taken voor Chainfood of de zeer grote klanten die er voor kiezen de software in een eigen datacenter te hosten.
QR-code vertelt het verhaal achter product
Als - wat min of meer standaard is - gebruik wordt gemaakt van hosting door Chainfood, dan geschiedt dat op basis van afzonderlijke instanties per klant, op virtuele servers van RackSpace. De keuze voor dit hybride model (private implementaties in een publieke infrastructuur) stelt chainfood in staat om hoge beschikbaarheid en bereikbaarheid te verenigen met een sterke mate van configureerbaarheid op klantniveau. Die hoge configureerbaarheid is noodzakelijk vanwege de grote verschillen in de inrichting van de diverse toeleveringsketen en de veeleisendheid van de grote bedrijven die op dit moment de meest aangewezen gebruikers zijn. De standaard functionaliteit van ChainPoint dekt op dit moment
- een viertal vormen van traceerbaarheid (wat komt waar vandaan?)
- ketenmonitoring en -evaluatie (in hoeverre worden doelstellingen en KPI's gehaald?)
- auditing en certificering (zijn de duurzaamheidspretenties van onze toeleveranciers valide?)
- story telling (via een QR-code op het eindproduct kan de consument 'het verhaal achter' de grondstoffen natrekken en bijvoorbeeld zien van welke plantage het hardhout voor het aan te schaffen tuinameublement afkomstig is)
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee