Overslaan en naar de inhoud gaan

'Probeer niet alles te beveiligen!'

We zien nu al een aantal jaar dezelfde aanvalspatronen binnen industrietakken, zegt Neal Maguire, een van de auteurs van het Verizon DBIR in een telefonische toelichting. "Ga niet proberen je tegen alle aanvalsstrategieën te verdedigen, maar concentreer je op de gangbare strategieën van cybercriminelen in jouw industrie en doe dat heel goed."
Business
Shutterstock
Shutterstock

Twee jaar geleden is het cybersecurityteam van Verizon begonnen met het opstellen van 9 verschillende aanvalspatronen waar 90 procent van de digitale inbraken onder valt. Maguire: "Dit jaar is dat niet veranderd, we zien wel dat het gereedschap waarmee de kwaadwillenden de strategie uitvoeren, steeds verder evolueert."

Hij stelt dat 80 procent van de aanvallen financieel gemotiveerd is. Zo is het aanvalsscenario in de retailsector veelal gebaseerd op geknoei met bankpassen. Nu wereldwijd de magneetstrip steeds meer vervangen wordt door de chip, neemt het gebruik van die route wel af. "Maar geen industrietak is immuun voor aanvallen", waarschuwt Maguire.

Mobiel en IoT spelen (nog) geen rol

Een opmerkelijke constatering in het rapport is dat mobiele apparatuur en het Internet of Things geen rol spelen in de aanvallen. "We zien de afgelopen twee, drie jaar wel een toename van de bedreigingen via smartphones. Maar dan gaat het vooral om malware die irritatie veroorzaakt, maar geen serieuze gevolgen heeft voor de beveiliging van netwerken en bedrijfssystemen. Blijkbaar legt de investering van kwaadwillenden in de ontwikkeling van effectieve aanvallen via mobiele devices het af tegen andere vormen van aanvallen."

Het volledige rapport is te downloaden via de site van Verizon.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in