'Privacywetgeving is te moeilijk'

Schijnveiligheid
De privacywetten beschermen de consument niet echt. Janssen: "We hebben behoefte aan duidelijkheid in plaats van schijnveiligheid. Het continu moeten vragen om toestemming is niet de oplossing; het creëert schijnveiligheid en roept vooral irritatie op. Bedrijven moeten open zijn over wat ze met de gegevens van consumenten doen en waar ze die voor nodig hebben."
Betere concurrentiepositie
De DDMA-directeur noemt vereenvoudiging van de privacyregels én de handhaving daarvan goed voor onze concurrentiepositie. “Data is in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden in onze economie. Startende bedrijven - en natuurlijk ook het MKB - moeten consumentendata kunnen gebruiken om hun producten onder de aandacht te brengen. Zo kunnen ze concurreren met bestaande bedrijven die al een grote klantdatabase hebben", stelt Janssen.
Europa en de VS
Gezien het internationale karakter van datastromen - veel Nederlandse bedrijven slaan hun data nu eenmaal op in de cloud - is het volgens Janssen ook cruciaal dat de EU en de VS snel een oplossing vinden voor het datagebruik door de Amerikaanse overheid.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee