Overslaan en naar de inhoud gaan

'Kwart Nederlanders slachtoffer cybercrime'

Norton, de consumententak van IT-beveiligingsbedrijf Symantec, ondervroeg in juli meer dan 13.000 volwassenen in 24 landen online over hun ervaringen met computercriminaliteit. Daaruit is een stortvloed van cijfermateriaal samengebracht in het Norton Cybercrime Report, een jaarlijkse uitgave. Het rapport brengt in kaart welke gevolgen cybercrime voor consumenten heeft en welke invloed nieuwe technologieën op de veiligheid van internetgebruikers hebben.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Totale kosten 110 miljard dollar

Norton raamt de totale netto kosten van cybercrime in de 24 onderzochte landen op 110 miljard dollar. Meer dan 556 miljoen wereldburgers – 46 procent van de volwassenen op internet - vielen ten prooi aan cybercriminelen, als we het rapport mogen geloven. Omgerekend per slachtoffer bedroeg de schade in de afgelopen 12 maanden 197 dollar. In Nederland liggen de kosten aanzienlijk hoger: 691 euro per persoon. In ons land mocht 23 procent van de volwassen internetters zich tot de slachtoffers rekenen.

De onderzoekers baseren hun berekening op de kosten en verliezen die de ondervraagden zelf hebben gerapporteerd, bijvoorbeeld als gevolg van fraude, diefstal en reparaties. De bedragen zijn daarna doorgerekend naar de totale bevolking. De vraag is wel hoe representatief dit via internet uitgevoerde onderzoek is: in de VS en India zijn 1000 mensen ondervraagd, in alle andere landen slechts 500.

Cybercrime via sociale media en mobieltjes groeit

Sterk in opkomst is de cybercriminaliteit op mobiele apparatuur en sociale netwerken. Van de volwassenen in Nederland is 8 procent daarvan slachtoffer geworden, en wereldwijd zelfs 21 procent.

Het rapport noemt in dit verband een aantal specifieke voorbeelden. Zo kreeg 18 procent van de Nederlandse gebruikers van mobiele apparaten (31 procent wereldwijd) een tekstbericht van een onbekende met het verzoek om op een linkje te klikken of een onbekend nummer te bellen om een voicemail te beluisteren.

Verder zegt 10 procent van de gebruikers van sociale netwerken zelf slachtoffer te zijn geworden van cybercrime op deze netwerken. In alle 24 landen zou dit aandeel maar liefst 39 procent zijn. Ook identiteitsdiefstal door iemands profiel te hacken komt regelmatig voor: 7 procent in Nederland en 15 procent wereldwijd.

Bewustzijn van risico's laat nog te wensen over

Nog steeds zijn niet alle internetgebruikers zich bewust van de risico’s en mogelijkheden voor beveiliging, stelt Norton. Dit geldt zowel in Nederland als elders in de wereld voor ruim een kwart van de gebruikers. Van de Nederlanders vindt 1 op 3 het lastig vast te stellen of ze slachtoffer zijn geworden, zolang hun computer maar niet vastloopt of trager wordt. In alle 24 landen vindt zelfs de helft dit moeilijk te bepalen. Cybercriminelen proberen met hun malware steeds meer onopgemerkt te blijven, aldus Simone van Zuylen, marketing manager Benelux van Norton.

Ruim 1 op 3 gebruikt geen sterke wachtwoorden

De meeste internetgebruikers nemen tegenwoordig wel wat basismaatregelen om zichzelf en hun persoonlijke gegevens online te beschermen. Maar daar blijft het vaak bij. Beveiligingsexperts hameren al jarenlang op de noodzaak van ‘sterke’ wachtwoorden, maar toch heeft 40 procent van alle internetgebruikers (37 procent in Nederland) daar geen boodschap aan.

Ruim 4 van de 10 Nederlanders kreeg het laatste jaar een melding dat ze hun wachtwoord moesten wijzigen omdat hun wachtwoord was uitgelekt of hun privacy was geschaad. Deze meldingen waren het vaakst gerelateerd aan de bankrekening (22 procent), e-mailaccount (19 procent) en sociale netwerk (9 procent).

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in