Klap onder de gordel voor Google van Microsoft

De kreet waarmee Microsoft de aandacht wil trekken is "Don't get Scroogled", een portmanteau van Scrooge (de vrek die door Charles Dickens is bedacht) en Google. Dat moet worden opgevat als: laat je niet te grazen nemen door Google. Microsoft betoogt, dat Google elke e-mail die wordt verstuurd via GMail vergelijkt met een hele reeks woorden. Komt zo'n woord in de tekst voor, dan kan daar een advertentieaanbod op worden afgestemd. Met bijvoorbeeld de situatie dat iemand die in een mail het woordje "rollator" gebruikt, direct daarna advertenties voor "rollators in trendy kleuren" op zijn scherm krijgt.
'Google leest al je e-mails door'
Het klinkt natuurlijk heel spannend, dat doorlezen zoals Microsoft het noemt, maar in de praktijk is het niet zo. De mails worden alleen gecontroleerd op het voorkomen van bepaalde termen. Wel is het zo, dat een gebruiker behoorlijk kan schrikken wanneer hij in een mail het woord "bijlage" gebruikt, de mail zonder een attachment wil verzenden en dan een waarschuwing op zijn scherm krijgt met de vraag of er geen bijlage bij had gemoeten. Dat is het gevolg van de simpele regel "als bijlage = onderdeel van tekst en attachment = null then place warning".
Strategie van Microsoft
De actie van Microsoft wordt gezien als een volgende fase in de strijd tegen Google. De vorige is net afgerond en daarin werd Google beschuldigd van het manipuleren van zoekresultaten, zodat aan Google gelieerde bedrijven er gunstiger uitsprongen. Zowel in de VS als in Europa is niet veel bewijs gevonden voor die aantijgingen. Dan maar een directe aanval, moeten ze in Redmond hebben gedacht. Een en ander wordt ondersteund met een speciale website.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee