Overslaan en naar de inhoud gaan

Internetcrimineel richt zich op verenigingen

Eerder waren particulieren en bedrijven doelwit van de criminele praktijken, maar nu zijn volgens Rabobank ook enkele maatschappelijke instellingen slachtoffer geworden van phishing. Daarbij ontfutselen criminelen door middel van e-mails of babbeltrucs de codes voor internetbankieren, waarmee zij geld van de betaalrekening wegsluizen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De criminelen gaan als volgt te werk: de penningmeester van een vereniging of stichting wordt gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van de bank. In dit telefoongesprek laat de crimineel blijken bijzonder goed op de hoogte te zijn van de desbetreffende vereniging. Nadat het vertrouwen van de klant is gewekt, vraagt de crimineel om de inlog- en signeercodes van de klant.

Hoewel het nog maar om een klein aantal slachtoffers gaat, vinden de NVB en Rabo toch dat er gewaarschuwd moet worden voor het nieuwe fenomeen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in