Internetcrimineel richt zich op verenigingen
Eerder waren particulieren en bedrijven doelwit van de criminele praktijken, maar nu zijn volgens Rabobank ook enkele maatschappelijke instellingen slachtoffer geworden van phishing. Daarbij ontfutselen criminelen door middel van e-mails of babbeltrucs de codes voor internetbankieren, waarmee zij geld van de betaalrekening wegsluizen.

Shutterstock
Shutterstock
De criminelen gaan als volgt te werk: de penningmeester van een vereniging of stichting wordt gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van de bank. In dit telefoongesprek laat de crimineel blijken bijzonder goed op de hoogte te zijn van de desbetreffende vereniging. Nadat het vertrouwen van de klant is gewekt, vraagt de crimineel om de inlog- en signeercodes van de klant.
Hoewel het nog maar om een klein aantal slachtoffers gaat, vinden de NVB en Rabo toch dat er gewaarschuwd moet worden voor het nieuwe fenomeen.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee