Firefox schroeft anti-trackingbeleid verder op

Het duurt overigens nog even voordat Mozilla de veranderingen in een publieke versie van Firefox implementeert. Eich schat in dat er nog zeker enkele maanden overheen gaan.
Het besluit van Mozilla wekt afgrijzen bij advertentiebureaus die nog altijd op grote schaal trackingcookies gebruiken om profielen te creëren van websitebezoekers. Ze willen daarmee gerichte advertenties plaatsen die de websitebezoeker vermoedelijk interesseren om zo de kans dat deze doorklikt op een advertentie omhoog gaat.
Apple-techniek verfijnd
Volgens de Washington Post gebruikt Mozilla vergelijkbare technieken als Apple enige tijd inzet in zijn Safari-browser. Apple blokkeert echter standaard alle 'third party' cookies, ofwel de cookies van websites die een websurfer niet bewust bezoekt. Mozilla heeft deze techniek echter verfijnd, waardoor Firefox third-party cookies in uitzonderlijke gevallen wel accepteert, bijvoorbeeld wanneer een website uit veiligheidsoverwegingen gebruik maakt van meerdere adressen.
Daarnaast legt Firefox ook beperkingen op aan het gebruik van trackingcookies op sites die de websurfer wel vaak bezoekt. Zo verhindert de browser dat wanneer een gebruiker uitlogt bij bijvoorbeeld een sociaal netwerk, het 'tracken' doorgaat wanneer de betreffende site is verlaten.
Privacy-organisaties in de Verenigde Staten reageerden al verheugd op het voornemen van Mozilla. Firefox heeft wereldwijd een marktaandeel van ongeveer 20 procent, Safari ruim 5 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee