Europeaan tegenstrijdig in privacy-kwesties
Haaks op die grotere bezorgdheid staat de bevinding dat uitgerekend die privacykritische Europeanen weer duidelijk minder dan Japanners of Amerikanen geneigd zijn hun gedrag hierop aan te passen. De helft is zelfs bereid persoonlijke informatie te verkopen.
Belangrijkste achtergrond bij de Europese privacybezorgdheid is de toename in het gebruik van mobiele apparaten als smartphones en tablets (66 procent). Ook het feit dat meer dan de helft (56 procent) al eens slachtoffer was van een datalek leidt tot meer bezorgdheid.
Gebrek aan controle
Onzekerheid en het gebrek aan controle over hoe persoonlijke informatie wordt verzameld, gedeeld en opgeslagen, houdt consumenten tegen smart devices te gebruiken. Meer dan driekwart (77 procent) van de ondervraagden is van mening weinig controle te hebben over persoonlijke informatie. Ook is men nauwelijks bewust van alle gevoelige data die wordt verzameld. Zo geloven respondenten dat hun meest gevoelige informatie, zoals betaalinformatie (3 procent), geboortedatum (10 procent), school/werkgever (18 procent) en gezondheidsgegevens (21 procent) zelden wordt verzameld of gebruikt door bedrijven. Europeanen zijn dan ook meer bezorgd over de beveiliging van hun persoonlijke informatie dan over hun privacy.
Meer informatie van fabrikanten over welke data zij verzamelen, is dan ook gewenst (69 procent), maar ook wil bijna 70 procent een compensatie ontvangen bij verlies of diefstal van informatie. Toch begrijpt de helft van de respondenten wel dat persoonlijke data waardevol is voor organisaties. Voor werkgevers is persoonlijke informatie van werknemers echter verboden terrein. Ruim 70 procent is van mening dat werkgevers geen recht hebben op toegang tot persoonlijke informatie op een smart device van een werknemer, als deze wordt gebruikt op het werk of verbinding maakt met het netwerk van de werkgever.
Informatie in ruil voor geld
Hoewel er bezorgdheid heerst over beveiliging en privacy rondom persoonlijke gegevens is 1 op de 2 ondervraagden wel bereid dit te delen met een betrouwbare partij, in ruil voor geld. Wachtwoorden zijn daarbij het duurst, respondenten zouden deze voor 74 euro verkopen, gevolgd door informatie over hun gezondheid (31 euro) en betaalgegevens zoals creditcards (19 euro).
“De resultaten van het onderzoek laten zien dat, hoewel consumenten bezorgd lijken te zijn over hun privacy en veiligheid, zij niet volledig lijken te begrijpen welke rol zij hierin spelen”, oppert CTO Raimund Genes, van Trend Micro.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee