Dashboardverslaving is een groeiend probleem onder IT'ers
Een nieuw onderzoek onder ruim zeshonderd IT’ers laat zien dat dashboards en hun meldingen niet alleen het hart van de serverruimte veroveren, maar ook onze vrije tijd. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft toe zelfs ‘s nachts, in het weekend of op vakantie even te spieken. Helaas is dat niet uit nieuwsgierigheid, maar vooral noodzaak.

De IT'er van nu lijkt vast gekleefd te zijn aan zijn schermen en dashboards. Het is zo erg, dat menig vrije uurtjes besteed worden aan het monitoren van systemen. Det helpt natuurlijk niet mee als je kijkt naar de toch al stijgende werkdruk en de krapte op de arbeidsmarkt die uitzicht op verlichting buiten zicht houdt.
Angst na eerdere storingen
Uit het onderzoek van webhoster Liquid Web komt helaas ook een goede (of kan je het beter zien als een slechte) reden naar boven voor deze dashboardsverslaving: een flinke portie angst na eerdere storingen. Ruim de helft van de 616 ondervraagde IT'ers zegt hierdoor obsessiever te zijn gaan controleren of alles nog draait. Voor een derde is het zelfs zo erg dat ze minimaal elk uur inloggen.
Toch pakt het altijd een oogje in het zeil houden soms positief uit. 62 procent van de respondenten geeft aan dat het opmerken dashboardwaarschuwing weleens een grote storing heeft voorkomen. Maar de keerzijde is duidelijk: drie op de vier IT’ers voelen zich in zowel hun professionele- als hun privéleven behoorlijk gestoord door de constante stroom aan notificaties.
Foutmeldingen en valse alarmen maken het niet makkelijker. “Het is uitputtend,” verzucht een van de deelnemers. En toch: dertig procent heeft weleens een storing meegemaakt omdat ze net dat ene dashboardwaarschuwinkje hadden gemist.
AI is de redder in nood
De oplossing? Volgens de onderzoekers moeten dashboards slimmer en gebruiksvriendelijker worden. Denk aan minder ruis, meer focus op wat echt belangrijk is. Kunstmatige intelligentie wordt genoemd als redder in nood: ruim de helft van de IT’ers denkt dat AI-samenvattingen tijd besparen en incidenten sneller oplossen.
Maar het vertrouwen in AI is niet unaniem. Hoewel een op de drie meer vertrouwen heeft in AI dan in collega's, ruim een kwart houdt liever zelf de controle, terwijl de overigen de boot helemaal afhouden.
Het wantrouwen komt ook niet uit de lucht vallen. In een eerder onderzoek kwam al naar boven dat hoewel AI als redder in nood wordt gezien, het in veel gevallen nog niet toereikend genoeg is om substantieel te helpen. In de praktijk kan het namelijk voorkomen dat de AI threats verkeerd labelt, waardoor de IT'er uiteindelijk nog steeds alle meldingen handmatig moet nalopen om er echt zeker van te zijn dat er niets tussendoor glipt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee