Consumenten steeds banger voor Big Data
"Consumenten komen in opstand als ze merken dat een bedrijf heel veel gegevens van ze heeft en die ook op een agressieve manier gebruikt. Ze voelen zich in een hoek gezet en ze vinden dat uitermate onprettig", zegt analist Mark Little van Ovum.

Shutterstock
Shutterstock
Mobile World Congress
Little is aanwezig op het Mobile World Congress (MWC) in Barcelona en signaleert daar ter plekke hoe de bedrijven omgaan met Big Data. "Op de consument komt Big Data vaak over als iets wat ze niet vertrouwen. De Big Trust ontbreekt en bedrijven zullen dat grote vertrouwen moeten verdienen", aldus Little. Op de eerste dag van de beurs zag Little de volgende zaken de revue passeren:
- De CEO van Singtel, een mobiele operator uit Singapore, zei in een keynote dat "telefoonaanbieders veel meer aandacht moeten geven aan de privacy van hun gebruikers. Ze moeten daar zelf actie voor ondernemen en niet wachten tot er klachten komen"
- SwissCom gaat samenwerken met WISeID, om veilige cloudopslag in Zwitserland te bouwen. Het gaat omTrusted Encrypted Personal Clouds waarvan de servers in Zwitserland staan en nooit in een ander land.
- Orange deed een beroep op de hele industrie om het onderwerp Digital Trust onder de aandacht te brengen.
- Silent Circle en Geeksphone introduceerden gezamenlijk de BlackPhone, een apparaat dat de gebruiker zoveel mogelijk afschermt van priemende ogen van derden.
"Hieruit blijkt duidelijk, dat privacy heel hoog op het aandachtslijstje staat. Anders gezegd: de industrie begint door te krijgen dat consumenten behoefte hebben aan vertrouwen", aldus Little.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee