Boos personeel creëert datalekken

Kans op lekken
Een emotioneel incident leidt in 5% van de gevallen tot een datalek, zo stellen de onderzoekers vast. Wie dergelijke datalekken wil voorkomen, moet zijn medewerkers mild behandelen en ze zeker niet onterecht de les lezen. Als dat toch gebeurt, ontsteekt 21% van het personeel in woede. Bij een onbeschofte behandeling graaft 19% van de werkers de strijdbijl op, zo blijkt.
Het gaat vooral om het toebrengen van schade
De meeste wrekers zijn uit op reputatieschade van de werkgever. De verbolgenheid gaat in 27% van de gevallen onmiddellijk per e-mail in de rondte onder collega´s – gewoon vanaf het bedrijfsadres: boos@baas.nl, zeg maar. Een kwart (24%) blaast ook buiten de deur stoom af vanaf het bedrijfsadres, en 15% stuurt daarbij gelijk de pijnlijke correspondentie mee. Een vijfde (21%) wijdt er een cynische post op Facebook of Twitter aan.
Vriendelijk blijven kan niet altijd
Het ´wees mild´ is een mooi streven, maar soms moeten er harde woorden vallen en maatregelen worden genomen. De data-wreker blijft een risico en om dat te kunnen verlagen moet het eerst helder zijn welke informatie zich in de gevarenzone bevindt en moet worden beschermd. Bij het onderzoek is gekeken naar de soorten informatie die meegenomen worden.
Diverse typen informatie
Het ´eigen´ werk is als eerste aan de beurt: 57% verwart het intellectuele eigendom met het emotionele eigendom en neemt zijn of haar werk voor de onderneming met zich mee. Het adressenbestand, dat in alle opzichten aan de onderneming toebehoort, is daarna aan de beurt: 51% procent van de data-wrekers heeft het daarop gemunt. Presentaties staan op drie, met 46%. Zakelijke voorstellen als offertes verdwijnen in 21% van de gevallen in de tas; strategische plannen zijn in 18% van de gevallen in gevaar.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee