BoF slaat alarm over online dataverzamelingen

Stiekeme constructies
Deze zomer lanceerde Google vlak voordat de Ramadan begon een zogeheten Ramadan Companion. Op die site kon je informatie vinden over hoe laat de zon die dag onder zou gaan, het aantal files in de omgeving, de dichtstbijzijnde gratis iftar en natuurlijk Ramadan recepten en Ramadan-gerelateerde YouTube content. Dit allemaal gebaseerd op de locatie waar je was terwijl je de website bekeek. En Google haalde al die aanvullende gegevens maar al te graag binnen.
Andere motieven
Critici waren ervan overtuigd dat dit een opportunistisch initiatief van Google is om de islamitische wereldpopulatie als advertentiemarkt open te breken. Met als bijeffect dat ze het daarmee meteen ook inzichtelijk maken voor bijvoorbeeld de Amerikaanse overheid waar alle moslims zich op een bepaald moment bevinden.
Niet alleen Google
De Google Play Store en Apple iTunes barsten nu in ieder geval van de Ramadan-apps. Verder kunnen boekenleveranciers als Amazon en Bol op basis van wat je leest wellicht een goede inschatting maken of je naar de kerk of de moskee gaat, of dat je liever thuis blijft.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee