Systeem Sociale Dienst Amsterdam duurder
Volgens het college is de kostenoverschrijding te wijten aan de vertraagde invoering van het systeem. Tot op heden heeft het NUS volgens een woordvoerster van de Gemeente Amsterdam 80,4 miljoen gulden gekost. Het nieuw uitkeringensysteem (NUS) is al eerder duurder uitgevallen dan geraamd. In januari 1998 kwam het systeem in het nieuws omdat het automatiseringssysteem 56 miljoen gulden duurder uitviel dan de toen nog begrootte 24 miljoen gulden. Een overschrijding die volgens de Groningse hoogleraar informatiekunde A. Bosman te wijten was aan ernstige fouten van alle betrokkenen bij de besluitvorming en uitvoering. Pas vorig jaar kon met de invoering van het NUS in twee kantoren een begin worden gemaakt. Dit jaar moet het nieuwe systeem in de rest van Amsterdam worden ingevoerd. Het College van B&W van Amsterdam besloot Bosman in maart 1997 onderzoek te laten doen naar het verleden van het NUS en naar de aansturing van grote gemeentelijke automatiseringsprojecten. Het adviesbureau Pricewaterhousecoopers, dat in opdracht van het College van B&W periodiek voortgangsrapportages over het NUS-project uitbrengt, constateerde in een rapport, gedateerd 1 oktober 1998, dat er sprake was van vertraging in de ontwikkeling van het NUS bij leverancier Civility. Volgens Pricewaterhousecoopers schoot de opleiding van personeel eveneens tekort. Dit werd volgens de onderzoekers ook mede veroorzaakt door de instabiliteit van het systeem. Daarnaast bleken de trainers zelf door tijdgebrek nog te weinig thuis in het systeem. Ook de inhoud van de opleiding was volgens het onderzoeksbureau ontoereikend. De Sociale Dienst van Amsterdam is de grootste van Nederland en heeft de afgelopen tien jaar al vier reorganisaties doorgemaakt. De jongste veranderingen dateren van 1997. Bij de dienst werken 1200 mensen. (svm)