Overslaan en naar de inhoud gaan

Google komt nieuwsuitgevers tegemoet

Google past zijn nieuwszoekmachine aan zodat die niet langer voorrang geeft aan websites die de eerste artikelen die een bezoeker aanklikt gratis weggeven.
© CC BY 2.0 - Flickr.com
CC BY 2.0 - Flickr.com

Het internetconcern komt in plaats daarvan met nieuw beleid dat uitgevers zou moeten helpen makkelijker geld te verdienen met nieuws.

Het zogeheten 'first-click-freebeleid' van Google is al langer omstreden. Veel nieuwsorganisaties stellen dat het hun verdienmodel ondergraaft. Zij wijzen daarbij ook op de dominante marktpositie van Google, die ervoor zorgt dat bedrijven moeilijk om de internetgigant heen kunnen.

Google ging er lange tijd van uit dat consumenten dankzij de gratis artikelen uiteindelijk meer betaalde abonnementen zouden afsluiten. Dat bleek in de praktijk evenwel niet het geval.

Online betaalmethode

Samen met onder meer The New York Times en Financial Times heeft Google de afgelopen tijd geëxperimenteerd met nieuwe software die het makkelijker moet maken om bezoekers online te laten betalen voor nieuws. Die technologie wil het bedrijf nu breder gaan inzetten. Een consument zal eerder een artikel kopen of een abonnement afsluiten als dat met één muisklik kan, is daarbij de gedachte.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in