Overslaan en naar de inhoud gaan

Het opvallendste nieuws volgens Renzo Taal

Het Internet of Things, daar wordt een hoop over gezegd en geschreven, niet in de laatste plaats door de organisatie waarvoor ik werk. Het is mooi om te zien dat Philips in het nieuws komt met een concreet project. In San Jose plaatst Philips 50 zogeheten SmartPoles, dit zijn lantaarnpalen voorzien van led-verlichting en LTE-technologie van Ericsson.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Hierdoor zijn ze op afstand te bedienen, energiezuiniger in vergelijking met veel bestaande oplossingen en bovendien niet langer interessant voor koperdieven.

Netwerk van sensoren

Het stadsbestuur van San Jose zet deze slimme technologie van Philips in om het aantal verkeersdoden terug te brengen, maar heeft nog meer Internet of Things-projecten om de leefbaarheid in de stad te vergroten. Zoals een netwerk van sensoren om data te verzamelen over luchtvervuiling, geluidshinder en verkeersopstoppingen. Het potentieel van het Internet of Things op het gebied van duurzaamheid, zowel in de publieke als private sector, is volgens mij enorm. Hier vind ik Gartner aan mijn zijde, de onderzoeksorganisatie vestigde tijdens de klimaatonderhandelingen in Parijs de aandacht op IoT-ontwikkelingen.

Verwachtingen

De uitdaging voor 2016 en daarna ligt in het verbinden, verzamelen, combineren en analyseren van al deze data uit slimme machines. want het blijft niet bij lantaarns. De verwachting is dat we binnen vijf jaar zo’n 75 miljard verbonden apparaten hebben, en dat in 2020 het IoT een bijdrage van 11 biljoen dollar levert aan de wereldwijde economie. Het is aan de IT-leveranciers om slimme apparaten ook echt met elkaar te laten communiceren. Open standaarden en open platformen zijn nodig om een protocollen- en standaardenstrijd te vermijden. Alleen dan kunnen de data operationeel worden.

Internet of Customers

Maar het gaat wat mij betreft niet alleen om ‘things’. Ik blijf het fascinerend vinden hoe bedrijven al die nieuwe technologie gebruiken om hun business modellen te innoveren en zo betere service af te leveren voor mensen. Zo is bijvoorbeeld PostNL aan het kijken of ze postbodes nu de ogen en de oren van de gemeente kunnen laten zijn. Omdat het om mensen gaat. Een Internet of Humans, een Internet of Customers.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in