Overslaan en naar de inhoud gaan

Social media actief ingezet om publieke opinie te manipuleren

Propaganda op social media wordt veelvuldig gebruikt om de publieke opinie te beïnvloeden. Dat heeft een onderzoek van de University of Oxford aangetoond.
Facebook ranking

Het onderzoek, uitgevoerd in negen landen, waaronder, Duitsland, de VS, Canada, Brazilië en Oekraïene, toont aan dat leugens, ‘junk’ en misinformatie op grote schaal wordt ingezet om de publieke opinie te manipuleren. Daarbij is vaak sprake van vooropgezette en gecoördineerde acties.

In Rusland, waar 45 procent van de zeer actieve Twitter accounts robots zijn, wordt informatie die evident niet klopt, veelvuldig ge-retweet. En in Taiwan blijkt bij een campagne tegen president Tsai Ingwen, op grote schaal Chinese propaganda te zijn ingezet. Daarbij was duidelijk sprake van gecoördineerde actie.

De onderliggende techniek van social media maakt gebruik van geautomatiseerde accounts die berichten posten, liken en verspreiden. Ook kunnen deze accounts met behulp van algoritmes uit onder meer de gaming industrie discussies initiëren die ogenschijnlijk door echte mensen worden gevoerd. Op deze manier worden bepaalde meningen als heel populair gepushed.

Volgens de onderzoekers van Oxford gebeurt dit in een aantal landen ook. Zij wijzen er op dat bedrijven als Facebook en Twitter opvallend weinig interesse tonen voor de manier waarop hun techniek wordt ingezet.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in