Vodafone gaat met eigen glasnet naar bedrijven

Het telecombedrijf heeft moeite het beeld af te schudden dat het uitsluitend mobiele telefonie levert. Toch heeft het sinds de overname van The Network Factory (TNF) in 2006 een gestaag groeiende klantenkring van vaste netgebruikers in het midden- en kleinbedrijf (mkb)-plus en grootzakelijk marktsegment.
"Het gaat om enkele duizenden klanten", zegt Jack Smits, general manager Enterprise Solutions Vodafone Netherlands, en voormalig directeur van TNF. Tot nog toe bediende Vodafone deze klanten voornamelijk met DSL-verbindingen die het bedrijf als Virtual Network Operator bij diverse netwerkexploitanten zoals KPN inkocht. Smits: "Met deze stap halen we die tussenlaag weg. Dat is kostentechnisch, beheertechnisch en wat storingsgevoeligheid betreft interessant."
De markt voor het ontsluiten van bedrijven en bedrijfsterreinen is nog voor een groot deel onontgonnen. Van de 60.000 potentieel interessante aansluitingen zijn er nu pas 25.000 gerealiseerd. Volgens Eurofiber-directeur Bart Oskam ligt 60-80 procent van die 60.000 locaties binnen 500 meter van zijn bedrijf, dat circa 10.000 km glaskabel omvat. In die gevallen kan binnen 12 tot 16 weken de verbinding in gebruik worden genomen. "De vergunningsverlening is het lastigst, maar moet binnen maximaal 8 weken zijn afgerond", aldus Oskam. Is de afstand tot het hoofdnet groter, krijgt de klant een maatwerk-aanbieding.
Volgens Oskam hoeft het graafwerk geen probleem meer te zijn. Na een periode van schaarste vorig jaar, is er weer voldoende capaciteit bij de aannemer. Dat komt onder meer doordat de grote verglazingsprojecten van KPN in tempo zijn teruggeschroefd. Vodafone en Eurofiber verwachten beide de komende jaren ‘enkele tientallen miljoenen’ euro’s te investeren als gevolg van de overeenkomst.
De overeenkomst is overigens niet exclusief. Eurofiber mag de extra capaciteit op de nieuw aangelegde lijnen ook gebruiken voor wholesale-overeenkomsten met andere telecomaanbieders. Willen Vodafone-klanten toch graag een vaste verbinding via het KPN-netwerk, dan is dat ook mogelijk.
Smits verwacht dat door het Vodafone-Eurofiber aanbod de glasvezelaanleg naar bedrijven in een versnelling komt, onder andere doordat de aansluitprijs fors omlaag kan. Vodafone gaat de aansluitingen overigens als dienst aanbieden. Veel klanten zullen zich zelfs nauwelijks realiseren dat de verbinding via een glasvezel verloopt. Vodafone levert tevens de Service Navigator, online gereedschap waarmee klanten real-time inzicht krijgen in de status van hun eigen netwerk tussen verschillende netwerken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee