Resultaten Yahoo vallen tegen

Lichtpuntje is dat de winst sterker toenam dan verwacht. Yahoo rapporteerde een nettowinst van 213 miljoen dollar. Dat is 51 procent meer dan vorig jaar in het tweede kwartaal. Exclusief diverse eenmalige posten bedroeg de winst 220 miljoen dollar, ofwel 16 dollarcent per aandeel, terwijl analisten van 14 dollarcent uitgingen.
Algemeen directeur Carol Bartz wijt de achterblijvende omzetgroei aan problemen bij de zoek- en advertentieafdelingen. “We hebben marktaandeel gewonnen met zoeken maar hebben dat niet zo goed in klinkende munt kunnen omzetten als verwacht”, aldus Bartz. In juni trok een handvol adverteerders zich onverwacht terug, vermoedelijk omdat ze onder druk van de zwakke economie hebben gesnoeid in hun marketinguitgaven. Begin juli was die inzinking voorbij.
Opvallend is wel dat concurrenten als Google geen last van de genoemde inzinking lijken te hebben. Google meldde vorige week een omzetgroei met 24 procent over zijn tweede kwartaal.
Een andere zorgwekkende ontwikkeling is dat bezoekers de website en diensten van Yahoo minder intensief lijken te gebruiken dan voorheen. Yahoo claimt dat iedere maand 600 miljoen mensen zijn site, e-maildienst en andere producten gebruiken. Niettemin kromp het aantal bekeken Yahoo-pagina’s in het tweede kwartaal met 4 procent, na nulgroei in het eerste kwartaal.
Bartz meldde verder dat een pact met Microsoft op zoekgebied voortgang boekt. Inmiddels zijn 125 medewerkers van Yahoo naar Microsoft overgeplaatst. De alliantie houdt in dat Yahoo de zoekmachine Bing van Microsoft gebruikt, maar bij de zoekresultaten zijn eigen advertenties kan verkopen.
Yahoo verwacht in het lopende, derde kwartaal een omzet tussen 1,57 en 1,65 miljard dollar te kunnen realiseren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee