Nettowinst TomTom valt tegen

Volgens topman Harold Goddijn had het bedrijf te lijden van de dalende dollarkoers. Verder maakte het bedrijf goede deals met autofabrikanten waardoor de omzet hoger was dan verwacht.
Marktaandeel groeit
TomTom profiteerde van een toename van het marktaandeel in zowel thuismarkt Europa als in Noord-Amerika. Op jaarbasis groeide het marktaandeel in Europa van 45 naar 48 procent. In Noord-Amerika nam het marktaandeel toe van 20 tot 25 procent.
In het derde kwartaal van dit jaar verkocht TomTom meer navigatiekastjes dan in het tweede kwartaal. De prijs van de kastjes daalde bovendien minder hard het bedrijf had verwacht. "De daling was op jaarbasis minder dan 10 procent'', zei financieel directeur Marina Wyatt in een toelichting.
Meer directe levering aan autofabrikanten
In dezelfde periode was verreweg het grootste deel van de omzet (293 miljoen euro) afkomstig uit het consumentensegment. Terwijl deze omzet echter op jaarbasis stabiel bleef, stegen vooral de inkomsten uit het autosegment. Dit zijn inkomsten uit de directe levering aan autofabrikanten. Deze omzet steeg op jaarbasis met bijna 50 procent. Overigens bleef deze stijging achter bij de verwachtingen van analisten.
TomTom heeft overnamepogingen afgewezen
Topman Harold Goddijn zei kort geleden tegen de Britse krant Sunday Times dat TomTom in het verleden verschillende overnamepogingen heeft afgewezen. Woensdag zeiden zowel Goddijn als Wyatt dat TomTom een zelfstandige strategie voert. Of het bedrijf desondanks in overnamegesprekken is verwikkeld, wilden ze niet zeggen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee